De Meyer Werft heeft drastische bezuinigingsmaatregelen aangekondigd.

Meyer Werft in Papenburg wil 650 banen schrappen en zich niet meer aan cao houden. Het personeel krijgt minder salaris en vakantiegeld

De Meyer Werft heeft drastische bezuinigingsmaatregelen aangekondigd. Archief/DvhN

Twaalf maanden werken en voor ongeveer elf maanden betaald krijgen. Dat is een van de bezuinigingsmaatregelen die de Meyer Werft in Papenburg aan de ondernemingsraad (or) en vakbond IG Metall heeft voorgesteld.

Daarbovenop heeft de directie van de scheepswerf in het Duitse stadje aangegeven sowieso 650 van de circa 3500 banen te schrappen. Als or, vakbond en personeel niet akkoord gaan met de bezuinigingsmaatregel worden nog eens 300 banen extra geschrapt. ,,En die komen bovenop het eerdere ontslag van ongeveer 300 mensen. Dat betekent dat we het hebben over een verlies van ongeveer 1200 banen”, zegt IG Metall vakbondsman Thomas Gelder. ,,Onacceptabel.”

Alle cao-afspraken onder druk

Ook voelt de directie zich niet langer gebonden aan cao-afspraken. ,,Als de scheepswerf de komende jaren geen winst maakt, krijgt het personeel geen loonsverhoging”, zo is de or en de vakbond te verstaan gegeven.

In feite staan alle cao-afspraken onder druk, weet Gelder. De directie beroept zich daarbij op in 2004 gemaakte afspraken tussen vakbond en de Duitse metaalsector. ,,Het gaat om de zogenaamde Pforzheimer afspraken. Daarin staat dat een noodlijdend bedrijf, actief in de metaalsector, zich niet hoeft te houden aan tariefafspraken. Or en vakbonden moeten dan wel inzage krijgen in de boekhouding”, legt Gelder uit.

Afgelopen jaar heeft de Meyer Werft meer dan 100 miljoen euro verlies geleden. Het perspectief is ook niet hoopgevend, want de cruisesector is hard getroffen door de covidpandemie. Rederijen bestellen geen cruiseschepen meer of houden zich niet aan de afspraken rond bestelde schepen. De scheepswerf in het Emsland is een van de bekendste en belangrijkste bouwers van cruiseschepen.

20 miljoen steun van Nedersaksen

Directeur Bernard Meyer heeft direct na het uitbreken van de pandemie aangegeven dat het familiebedrijf de komende vijf jaar meer dan 1,2 miljard euro moet bezuinigen. Arbeidstijdverkorting, minder vakantiegeld en nu dus ook minder salaris zijn drastische maatregelen om het noodlijdend bedrijf te redden. Van het land Nedersaksen heeft de werf aan de Eems al 20 miljoen euro coronasteun ontvangen. Te weinig om te overleven en om de werf weer gezond te maken.

Meyer heeft een zusterbedrijf van automerk Porsche binnengehaald om een efficiencyslag door te voeren. ,,Een absurde maatregel”, meent Gelder. ,,Dat is een peperduur bedrijf dat de kolen uit het vuur moet halen voor de directie. In 2009 hebben ze op dat bureau ook al een beroep gedaan.” Or en vakbond vinden het ongepast om zo’n peperduur extern bureau in te huren, terwijl de ‘eigen mensen’ tal van verbeterpunten hebben aangegeven.

Verder denken or en vakbond dat Meyer de pandemie aangrijpt om van veel vaste medewerkers af te komen, ten faveure van goedkope, flexibele arbeidskrachten uit Oost-Europese landen.

‘Dit kunnen en gaan we niet accepteren’

Wanneer de voorgestelde bezuinigingsmaatregelen worden doorgevoerd weet Gelder niet. ,,We hebben de maatregelen aangehoord en het personeel op de hoogte gebracht.”

De sfeer op de werf noemt Gelder dramatisch slecht. Of de stakingsbereidheid groot is, wil hij niet zeggen. Welke acties or en vakbond in petto hebben laat de vakbondsman vooralsnog ook in het midden. ,,We gaan ons nu beraden en de voorstellen bekijken, maar vooral hoe we dit van tafel krijgen. Het is echt ongehoord wat de directie wil. Dit kunnen en gaan we niet accepteren.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Coronavirus
menu