Personeel Meyer Werft Papenburg gaat korter werken en schrapt 450 banen op Finse werf

De coronacrisis slaat ook toe bij scheepswerf Meyer in Papenburg. Foto: Archief DvhN

Op de Dag van de Arbeid is op de Meyer Werft een twee maanden durende periode van arbeidstijdverkorting ingegaan. Daarnaast schrapt het Duitse bedrijf honderden banen in Finland.

Arbeidstijdverkorting met vijf uur, van 35 naar 30 uur in de week, kost de circa 4000 medewerkers gemiddeld genomen tussen de 100 en 120 euro per maand, zo heeft vakbondsman Thomas Gelder van IG Metall becijferd.

Volgende week zit Gelder met de minister van Economische Zaken in Nedersaksen aan tafel, om over de gevolgen van de coronacrisis voor de werf te praten, samen met de directie en de ondernemingsraad. Meyer is een belangrijke werkgever in het westen van Duitsland. Ook Nederlanders zijn er aan het werk. Direct en indirect zijn ongeveer 20.000 banen verbonden aan de scheepswerf in Papenburg.

‘Staatssteun niet het belangrijkste’

Gelder weet niet of de scheepswerf, specialist in het bouwen van cruiseschepen, net als TUI en Lufthansa in aanmerking komt voor staatssteun. ,,Dat vind ik ook niet het belangrijkste thema. IG Metall en de or willen in eerste instantie zekerheid voor de ongeveer vierduizend vaste werknemers. Daar gaan we ons sterk voor maken.”

Deze week werd bekend dat Meyer stevig ingrijpt op haar werf in het Finse Turku. Voor 450 van de circa 2300 medewerkers is het einde verhaal en wordt ontslag aangevraagd. Nog eens negenhonderd mensen dreigen te maken te krijgen met arbeidstijdverkorting. In Turku wordt voortaan nog één schip in plaats van twee cruiseschepen gebouwd.

De Finse werf leed vorig jaar een verlies van ruim honderd miljoen euro op een omzet van 1,1 miljard euro, volgens het Duitse persbureau DPA. Dat verlies werd mede veroorzaakt doordat een cruiseschip te laat werd afgeleverd, aldus het persbureau.

Opleveringsdatum verplaatsen

Ook voor Papenburg, de hoofdvestiging, heeft directeur Bernhard Meyer ingrijpende maatregelen aangekondigd. Op de werf worden voortaan geen drie, maar twee cruiseschepen gebouwd. ,,Een zorgelijke ontwikkeling”, meent Gelder. Waar Meyer verwacht dat de cruisesector pas in 2030 weer orde op zaken heeft gesteld, is Gelder optimistischer. Hij verwacht dat de markt volgend jaar al weer enigszins aantrekt. ,,In ieder geval wat cruisevakanties betreft.”

Meyer heeft nog opdrachten tot en met 2023. In overleg met de opdrachtgevers probeert Meyer de opleveringsdatum voor de schepen naar een later tijdstip te verplaatsen. Volgens Gelder gaat het dan eerder om maanden dan jaren.

menu