Miljoeneninvestering in Groningen Airport Eelde staat op de tocht

De miljoeneninvestering in Groningen Airport Eelde (GAE) is bij een definitieve breuk met vliegmaatschappij Nordica hoogst onzeker.

Dat stelt de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns (CDA) die behoud van de Nordica-lijnen met Kopenhagen en München buitengewoon belangrijk vindt. Brouns stelt dat de bodem onder ‘Eelde’ wordt weggeslagen als deze belangrijke ‘hubs’ niet meer rechtstreeks vanaf Eelde te bereiken zijn.

Nieuwe terminal

,,Je moet je afvragen of je op dit moment nog wel geld in de bouw van een nieuwe terminal moet steken als Nordica vertrekt en er minder reizigers gebruik maken van de regionale luchthaven. De lijnen naar Kopenhagen en München zijn ontzettend belangrijk. Ze bieden de mogelijkheid om vanuit het Noorden via deze ‘hubs’ de hele wereld te bereizen’’, aldus Brouns.

Patrick Brouns

De provincie Groningen is met Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo aandeelhouder van GAE. Samen besloten ze 46 miljoen euro te steken in de luchthaven. Belangrijke voorwaarde voor financiële steun was het zicht op reizigersgroei door aansluiting op prominente Europese luchthavens met intercontinentale verbindingen.

Onderhandelen over nieuwe voorwaarden

De Estse vliegmaatschappij zoekt met de directie van ‘Eelde’ naar mogelijkheden om de verbindingen overeind te houden. Nordica zegde het contract met de luchthaven op om te onderhandelen over nieuwe voorwaarden.

Brouns: ,,Namens het Groningse provinciebestuur kan ik zeggen dat wij de miljoenen voor GAE voorlopig op de plank houden. Het geld nu al uitgeven aan moderniseringen van de luchthaven lijkt me onder de gegeven omstandigheden echter ongewenst. Het is aan de directie en de Raad van Commissarissen om te komen tot realistische plannen.’’

Nordica zet Eelde mes op de keel
Lees verder

GAE-directeur Marco van de Kreeke is al enige tijd in gesprek met Nordica. ,,Het komt allemaal niet uit de lucht vallen. De bezettingsgraad van het lijntoestel met 70 stoelen lag gemiddeld tussen de 55 en 60 procent. Dat is te weinig om nu al rendabel te zijn. De kosten zijn hoger uitgevallen dan waarop we in het begin hadden gerekend. We zijn in gesprek met Nordica om de businesscase om te draaien in iets winstgevends. Ik verwacht binnen twee weken duidelijkheid.’’

Zakelijke passagiers

Volgens commercieel-manager Bowy Odink laten vooral zakelijke passagiers die relatief kort van te voren duurdere tickets boeken het afweten. ,,We verkopen te weinig premium-tickets.’’

De vraag of het goed komt is volgens Odink ‘niet 100 procent zeker’. ,,Het gaat wel of niet gebeuren. En dat is geen kwestie van fifty-fifty. Het heeft met zoveel factoren te maken, daar kun je geen percentage aan koppelen. We hopen er samen uit te komen.’’

Provincie Groningen: 'Geen extra geld voor Nordica'
Lees verder
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.