Medewerkers van Univé maken rollators schoon tijdens de jaarlijkse vrijwilligersdag NL Doet.

We werken thuis in coronatijd. Verzekeraar Univé ziet minder inbraken, maar meer ongelukken

Medewerkers van Univé maken rollators schoon tijdens de jaarlijkse vrijwilligersdag NL Doet. Foto: Geert Job Sevink

Verzekeringsmaatschappij Univé probeert zich aan te passen aan de bijzondere coronatijd. Dat doen we graag, zegt bestuurder Ron Bavelaar. ,,Je moet op ons kunnen terugvallen.’’

De ene verzekeraar is de andere niet. Neem nou Univé. Het bedrijf, een coöperatie met ruim honderd winkels, met een hoofdkantoor in Assen, 2700 medewerkers en 1,6 miljoen verzekerden, lanceerde in de zomer een coulanceregeling voor klanten.

Leden die hun vakantiereis in verband met corona moesten annuleren of staken, maar die niet in aanmerking kwamen voor compensatie, konden een beroep doen op de solidariteitspot van Univé. Ruim 1700 van hen kwamen tot dusver in aanmerking voor een vergoeding, die vaak honderd procent van de gemaakte kosten bedroeg.

,,Een echte pandemie kun je gewoon niet verzekeren, die is uitgesloten in de voorwaarden. Maar wij zeiden tegen elkaar: zijn er geen mogelijkheden om iets te doen voor onze klanten? Wat is er wel mogelijk? Daarom hebben we de coulanceregeling opgezet’’, zegt bestuursvoorzitter Ron Bavelaar van het verzekeringsbedrijf.

Andere dingen bedenken

Bavelaar, die overigens niet zegt hoeveel er in de pot zit, geeft nog een voorbeeld. ,,In de horeca worden mensen gedwongen andere dingen te bedenken. En wat zie je nu: vooral afhalen en het bezorgen van maaltijden. Maar het bezorgen van maaltijden valt niet onder de standaarddekking van een horecaondernemer, het is andere bedrijfsvoering. Normaal gesproken ben je dan niet verzekerd.’’

,,Wij vinden dat zo’n bedrijf moet overleven. Dus: kunnen we daar niet op een andere manier naar kijken? We hebben de dekking op de zakelijke verzekering tijdelijk uitgebreid zodat de bezorger van maaltijden tijdens de crisis wel is verzekerd, zonder daar extra kosten voor in rekening te brengen.’’

Minder schade aan auto’s

Ook schadebedrijven - Univé werkt met zo’n vierhonderd samen - worden tegemoet gekomen. ,,De schadelast neemt af. Door al het thuiswerken wordt er veel minder schade gereden. Schadebedrijven hebben het daardoor ontzettend moeilijk. We hebben gekeken of we ze tegemoet kunnen komen. Je wilt niet dat al die bedrijven failliet gaan of worden gesaneerd. Dan moet je straks, wanneer de coronaepidemie voorbij is, heel lang wachten op de reparatie van je auto. Dus hebben we ze in april al gezegd dat we afzien van kortingen die we normaal bij ze krijgen als grote klant.’’

Waarom doet Univé al die moeite? Is het om extra klanten binnen te halen? Bavelaar: ,,We zijn een coöperatie, een ledenorganisatie. Het belang van onze leden is het enige dat we voor ogen hebben. Alles wat wij als organisatie aan rendement maken komt ook ten goede aan de leden. Het gaat dus nooit naar externe aandeelhouders, want die heeft Univé niet. Ook in slechte tijden kun je op ons terugvallen. We zijn bereid net even wat verder te gaan dan je van ons zou mogen verwachten.’’

Geen hogere premie

Om die extra uitgaven te dekken, heeft Univé de premies niet verhoogd, verzekert Bavelaar. ,,We opereren in een concurrerende markt, mensen zijn niet gek. Je moet gewoon mee in die markt. Onze premies en voorwaarden zijn op elkaar afgestemd en concurrerend.’’

Natuurlijk, niet alleen de verzekerde, ook de verzekeraar kan schade missen als kiespijn. Dus zet Univé veel in op het voorkomen en beperken van schade. Niet alleen aan eigendommen, ook aan de gezondheid van leden.

Bavelaar geeft als voorbeeld het thuiswerken, waartoe veel werknemers al tijden zijn veroordeeld. ,,Doordat iedereen thuiszit, neemt het aantal schades door inbraken af. Daar staat tegenover dat er thuis wel meer ongelukken gebeuren. We proberen iets te doen door een online cursus EHBO aan te bieden. In duidelijke instructievideo’s zie je wat je moet doen in allerlei medische noodsituaties.’’

Lampjes voor jongeren

,,We geven ook trainingen aan mensen om veilig te fietsen met een elektrische fiets. We delen bij stoplichten lampjes uit aan jongeren die zonder licht fietsen. En we hebben meer dan 180 sportverenigingen ondersteund, met onder meer desinfectiezuilen, dranghekken en ander materiaal. We vinden dat iedereen moet kunnen sporten.’’

Univé heeft de nieuwe regelingen overigens niet met veel tamtam aan de buitenwereld gepresenteerd. ,,We willen ons niet op de borst kloppen, dat is helemaal niet de bedoeling. Onze intentie is de goede dingen te doen voor de leden. Natuurlijk, we willen graag meer leden hebben, omdat wij denken dat onze producten zowel zakelijk als particulier de meeste zekerheid geven. We willen zoveel mogelijk zekerheid bieden, juist in deze moeilijke tijd.’’

Wanneer de schadelast structureel terug blijft lopen, sluit Bavelaar overigens niet uit dat Univé te veel betaalde premies teruggeeft aan de klanten. ,,Als dat zover terugloopt dat er te veel premie wordt gevraagd, dan bekijkt Univé of daar aanpassingen mogelijk zijn, bijvoorbeeld door premie terug te geven.’’

menu