Minister Cora van Nieuwenhuizen negeert het protest tegen de hoge Gerrit Krolbrug in Groningen. ,,De regels voor hoge bruggen zijn er niet voor niets’’, zei ze maandag in de Tweede Kamer.

Actiecomités rond zowel de Gerrit Krolbrug als de Paddepoelsterbrug hebben nog een week om de minister alsnog te bewegen de plannen aan te passen. Een discussie in de Tweede Kamer leidde maandag nog niet tot eerlijke kans voor de bewonersvariant voor de Gerrit Krolbrug en een lagere, beweegbare Paddepoelsterbrug.

Motie

Het parlement kan de VVD-minister van Infrastructuur en Waterstaat daar volgende week ook nog expliciet om vragen. Een deel deed dat gisteren al. D66, GroenLinks en PvdA steunden een motie van Cem Laçin (SP) die erop aandringt om gehoor te geven aan de oproep van de bevolking.

,,Vaste en hogere bruggen zijn minder toegankelijk voor mensen die fietsen, wandelen of minder mobiel zijn. Neem hun belangen mee in veilige en betere varianten’’, vraagt Laçin. ,,De bewoners willen echt iets anders. Hoe lost u dat op’’, vroeg Suzanne Kröger (GroenLinks).

Rijkswaterstaat

Kamerlid Rutger Schonis (D66) vergeleek de Gerrit Krolbrug met andere projecten waar de participatie mislukt en Rijkswaterstaat de belangen van bewoners en regionale bestuurders niet serieus meeweegt. Het zou de minister sieren om dat alsnog te regelen. Doe dat aan de voorkant. Nu. Richtlijnen ontslaan u niet van de verplichting om te luisteren.’’

Dat laatste doet Van Nieuwenhuizen graag, zei ze, maar ze wekt geen enkele illusie dat ze meer doet. Ook niet nadat William Moorlag (PvdA) haar voorhield dat een waslijst aan belangengroepen en -organisaties achter de bewonersvariant staat. Hij sprak van een beschamende bruggensoap. ,,Die mensen als een graat in de keel zit.’’

loading  

Richtlijnen

Moorlag ontdekte dat Rijkswaterstaat wel afwijkt van richtlijnen voor auto(snel)wegen, zoals in Groningen (oude en nieuwe A/N7) en Wassenaar (N44). ,,Daar is de maximum snelheid lager. Het Van Starkenborghkanaal ligt net zo goed in de bebouwde kom. Je hebt te maken met 15.000 fietsers en 50 schepen. Op zo’n plek hoef je toch niet al te recht in de leer te zijn.’’

Van Nieuwenhuizen bleef onvermurwbaar. Uit angst voor meer vertraging (het rijk zette zelf een streep door het besluit uit 2016) wil ze de bewonersvariant niet betrekken bij de variantenstudie die in de zomer klaar moet zijn.

Eerlijk

Volgens de minister is dat niet het enige argument. ,,Een onafhankelijk bureau heeft al duidelijk gemaakt dat een lagere brug dan 4,5 of 5,70 meter niet voldoet aan de richtlijnen. Daar moet je eerlijk over zijn. Niet doen alsof er nog een kans is.’’

Aan de richtlijnen valt volgens haar niet te tornen. ,,We investeren miljoenen in de vaarweg. Het scheepvaartbelang moet goed geborgd zijn.’’ Van Nieuwenhuizen wees erop dat B en W (stad) en GS (provincie) akkoord zijn met het besluit. Bewoners die zich zorgen maken beloofde ze zoveel mogelijk tegemoet te komen op het gebied van verkeersveiligheid, toegankelijkheid en inpasbaarheid.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen