Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) wijst in een brief aan de Tweede Kamer op de nadelen van lage bruggen over het Van Starkenborghkanaal in Groningen voor fietsers en wandelaars.

De tekst verbijstert de voorvechters van een (beweegbare) lage bruggen die voor iedereen -ook rolstoelers- toegankelijk zijn. Zoals de actiegroep BrugTerug die al jaren ageert tegen het verdwijnen van de Paddepoelsterbrug en een nieuwe van zeker 9,10 meter hoog.

Overlegcircus

Twee leden spraken onlangs met de stuurgroep die door Rijk, provincie en gemeente is opgetuigd voor de vervanging van de Paddepoelsterbrug, Gerrit Krolbrug en busbaanbrug.

Hun oren klapperden toen de directeur van Rijkswaterstaat vertelde dat een beweegbare variant voor de Paddepoelsterbrug nooit serieus op tafel heeft gelegen, maar ‘geen brug’ wel. Terwijl er in 2015 een afspraak lag over een nieuwe, beweegbare brug.

Om de tuin geleid

,,Rijkswaterstaat gaf gewoon toe dat het hele overlegcircus (sinds het stuk varen van de brug door een fout van de brugwachter in 2018, red) alleen is opgetuigd om geen brug te bewerkstelligen’’, zegt Baudien Bauman, die bij het overleg was.

,,We zijn aan het lijntje gehouden met klankbordgroepen en bijeenkomsten. Terwijl de uitkomst vast stond. We zijn om de tuin geleid. De overheid toont zich heel erg onbetrouwbaar.’’

BrugTerug probeert de politiek alsnog ervan te overtuigen dat duizenden mensen de dupe worden van hoge bruggen. ,,Wij willen bruikbare bruggen, geen inferieure. Je gaat met bruggen in de grootste stad aan zo’n vaarweg niet om als met een willekeurig bruggetje in the middle of nowhere .’’

Kamermotie

In december riepen 111 van de 150 Kamerleden de minister per motie op om lage varianten voor de Paddepoelsterbrug en de Gerrit Krolbrug serieus te nemen. Van Nieuwenhuizen reageerde daar nog niet op (ze antwoordde in de brief op de vraag van Kamerleden waar haar reactie blijft).

Omwonenden zijn bang dat Rijkswaterstaat en de minister na de stemmen van omwonenden, belangenorganisaties, bedrijven, natuur- en milieugroepen, de toeristische sector, scholen, drie gemeenteraden en statenleden- nu ook die van de Tweede Kamer negeert.

Gevaarlijk

De gemeenteraad van Groningen krijgt woensdag de gelegenheid om vragen te stellen aan Rijkswaterstaat. Die vindt beweegbare bruggen gevaarlijk en zegt dat ze de doorstroming van de scheepvaart, tientallen schepen per dag, hinderen.

Het Gerrit Krolbrug Comité van omwonenden en 17 belangenorganisaties maakt gehakt van de bevindingen van bureau RH DHV. Dat kwam na onderzoek voor Rijkswaterstaat tot de conclusie dat de nieuwe brug hoger moet worden dan de huidige, en dat er geen plek is voor gescheiden fiets- en autostroken. Het comité kreeg op 22 maart inzage in het rapport, dat op 25 november was gedateerd.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen