Modern schip in authentieke jas

Chris Beuker uit Groningen is jachtbouwer, -makelaar en gastheer, maar bovenal creatieveling. Het resultaat: een authentieke Lemsteraak met alle luxe en moderne technieken van nu, verstopt achter luikjes en deuren. Een wedstrijd- en gezelligheidsboot met allure.

Homo Sapiens non urinat in Ventum. Een beetje slimme vent piest niet tegen de wind in. Het geparelde roestvrijstalen spreukenplaatje op de Lemsteraak GR4 zegt veel over de eigenaar. Door zijn hang naar perfectie is botenman Chris Beuker (63) altijd bezig met hoe iets beter en mooier kan. Geen eenvoudig plaatje maar een gepareld exemplaar met spreuk verstopt de deukjes die zijn dochters met hun puntlaarzen boven de trap naar dek hebben geschopt. Op een aak hoort geen glimmend staal.

De zes jaar jonge GR 4 ademt historie. Klassieke kraalschroten, mooi afgewerkte massieve paneeldeuren van Swietenia mahonie met krukken uit de jaren dertig.

Van vaatwasser tot tv

Maar achter de nostalgie van het rondbodemschip gaat veel luxe schuil; van vaatwasser tot tv. En vooral veel vaarapparatuur. De GR 4 is een wedstrijdjacht met moderne techniek. Allemaal verstopt achter luikjes. ,,Moderne middelen wil je niet zien op een mooie aak’’, zegt Beuker. ,,Een wolf in schaapskleren. Met deze vissermanaak kun je beter en scherper aan de wind varen dan met menig scherpzeiljacht.’’

Het 16 meter lange zeiljacht is gebouwd om van te genieten. Met een druk op de knop gaat het grootzeil omhoog, demonstreert Beuker. ,,Geen behelpen zoals op een skût-sje.’’ In de visbun op het dek zit een koelkast. ,,Niet onbelangrijk hier aan boord.’’ De kuipbanken dienen als klankkast voor muziekboxen en als voorraadkamer voor kratten met fris en drank. ,,We houden van gezelligheid.’’ Beuker verzorgt uiteenlopende zeilarrangementen; van een goede doelen actie door Gooise Vrouwen tot zakelijke presentaties of (personeels)trainingen.

Bovendien houdt hij zelf ook wel van een borrel. Niet tijdens het varen, maar als het schip is aanlegd, schenkt hij een aanleggertje. Aan dek gaat achter het ovaaltje met het wapen van het schip een glazenlaadje schuil.

Handigheidjes

Een van de vele door Beuker zelf ontworpen handigheidjes. De GR 4 wordt niet voor niets vaak het vlaggenschip van de vloot van de Lemsteraken Sensatie genoemd, het evenementenbureau dat Beuker regelmatig inhuurt voor charters. Voor grote gelegenheden trekken ze er soms met twintig schepen op uit.

Maar het liefst gaat Beuker de zee op voor wedstrijden. ,,Vaak met profzeilers, twee of drie dagen. Fantastisch.’’ De GR4 heeft zeven slaapplekken verdeeld over drie cabines. De eigenaarshut heeft stahoogte. ,,Ik heb altijd al een hekel gehad aan kamperen.’’

Schip als kantoor

Uren kan de voormalige omgevingskunstenaar (inrichting van nieuwbouwwijken en schoolomgevingen) en weg- en waterbouwkundige praten over het denk- en maakproces van de GR 4. Het schip met als thuishaven Flevo Marina in Lelystad is ook zijn kantoor. Het kantoorpand in Groningen is er al lang niet meer. ,,Waar kun je beter potentiële opdrachtgevers voor de bouw van zo’n schip ontvangen dan hier?’’

En het is zijn favoriet werkplek. Een paar dagen per week laat hij de Oosterhaven in Groningen, die hij exploiteert met echtgenote Christa, voor wat het is en trekt hij zich terug op zijn schip. Beetje ontspannen en nadenken. ,,De zon zien zakken in het IJsselmeer. Sigaartje en een glas wijn. Dan ben ik op m’n creatiefst.’’

Vulpen en papier

Beuker is ook een bètaman. Aan de salontafel werkt hij een schip van a tot z uit, van warmtetechniek tot sterkteberekeningen. Ouderwets met vulpen en papier. Esthetisch moet het ook allemaal kloppen. Hij weigert iets te maken wat niet mooi is en bouwt volgens de normen van Stichting Rond en Platbodemjachten.

Een eenvoudige nieuwbouw aak kost 3,5 ton. Voor een uitvoering als de GR4 moet al gauw anderhalf miljoen worden neergeteld. Wie koopt zo’n schip? ,,Dan hebben we het over een nichemarkt. De happy few. De Groene Draeck van Beatrix kan niet in de schaduw staan van mijn schip.’’ Anderhalf tot twee jaar vergt het ontwerpen en bouwen van een Lemsteraak.

Beuker groeide op naast scheepswerf Holtman in Stadskanaal. Hij werkte jaren in de water- en wegenbouw maar kon daarin zijn creativiteit niet kwijt. In 1976 bouwde hij zijn eerste schip. Hij maakte van z’n hobby z’n werk en heeft inmiddels naam en faam opgebouwd als maker en leverancier van Lemsteraken. ,,Een nieuwe, moderne boot die er nostalgisch uitziet.’’

Lees alles over Delfsail op onze Delfsail-pagina
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.