Monsterklus met vaarweg tussen Eemshaven en Noordzee begint

Het bedrijf Van den Herik Sliedrecht start na de zomervakantie met het verbreden en verdiepen van de vaarweg vanaf de Noordzee naar de Eemshaven.

In meer dan een jaar tijd moet in totaal bijna zes miljoen kuub zand worden gebaggerd en nog eens 0.7 miljoen kuub leem, klei en veen worden verzet. Voor vlotte scheepvaart worden ook passeerstroken en een keerplaats gerealiseerd en wordt een nieuwe incidentele ligplaats aangewezen in geval van calamiteiten.

Opdrachtgever van deze monsterklus is Rijkswaterstaat. Over het project wordt al geruime tijd gesproken. Doel van de operatie is om de vaarweg geschikt te maken voor schepen met een diepgang tot 14 meter. Daardoor wordt de bereikbaarheid verbeterd en de verdere ontwikkeling van de Eemshaven als energiehaven mogelijk gemaakt. Ook de Volkswagen-fabriek in het Duitse Emden zal daar van profiteren.

Rijkswaterstaat laat dinsdag weten de vaarweg op de meeste plekken van nature diep genoeg is. ,,De grootste baggerlocaties bevinden zich bij de afslag naar de Eemshaven en in de kustzone tussen Borkum en Westereems.’’

Met de gemeente Delfzijl en de provincie Groningen zijn afspraken gemaakt over hergebruik van keileem en zand in het kwelderlandschap Marconi en de broedeilanden bij de Eemshaven en Delfzijl. Van den Herik Sliedrecht gaat een groot deel van het gebaggerde materiaal hergebruiken.

Rijkswaterstaat benadrukt dat op zo’n manier gewerkt wordt dat de natuur zo min mogelijk wordt belast. Ook wordt er afstand bewaard tot rustende zeehonden en ruiende eidereenden.

Als alles volgens plan verloopt is vaarweg eind 2017 verbreed en verdiept. De bereikbaarheid van de havens van Delfzijl en Emden blijft tijdens de werkzaamheden gewaarborgd.

Foto: Rijkswaterstaat

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.