Marchel Bulthuis op een van de geïmporteerde elektrische motorfietsen in zijn showroom. FOTO JAN WILLEM VAN VLIET

Motorfietsen zonder knalpijp

Marchel Bulthuis op een van de geïmporteerde elektrische motorfietsen in zijn showroom. FOTO JAN WILLEM VAN VLIET

Marchel Bulthuis uit Eenrum heeft zoveel vertrouwen in de elektrische motorfiets dat hij drie merken verkoopt vanuit een winkel in Groningen.

In drie seconden van 0 tot 100 kilometer per uur. Wat een accelleratie. ,,Kicken’’, zegt Marchel Bulthuis (36) die gisteren in Groningen het naar eigen zeggen eerste all electric motorhuis van Nederland opende.

Paradepaardje
In de bescheiden showroom van de importeur aan de Sint Petersburgweg, bij de viskraam aan de autoboulevard, staat zijn privé Ego ook. De glanzend witte machine is een van de acht elektrische motorfietsen. Hij staat pal naast een speciale uitvoering van 54.000 euro waarvan de Italiaanse fabriek Energica in Modena er 45 heeft gemaakt.

Dit paradepaardje onder de Ego’s mag geen misverstanden oproepen. ,,De vanaf-prijs is 30.000 euro. En een Spaanse Volta BCN City lever ik al voor ruim 9000 euro. En dan rijd je verder dus bijna voor niks want afgezien van de bandjes stelt het onderhoud weinig voor.’’

Fantastisch
Bulthuis, ooit berijder van een stoere motor met knalpijp, koos zelf als forens voor elektrisch vervoer om goedkoper op z’n werk te komen. ,,Dat was de uitdaging. De eerste elektrische motorfiets die ik zelf in elkaar knutselde viel na een paar kilometer stil, maar ik was verkocht door de techniek.’’

Elektrisch rijden is volgens Bulthuis zo fantastisch dat het gewoon niet anders dan de toekomst kan zijn. ,,Nog afgezien van de kostenaspecten en milieuvoordelen, waarvoor alle vervoer op elektriciteit overschakelt. De grote motorfabrieken doen nog niet mee omdat zij enorme investeringen moeten terugverdienen. Alleen BMW heeft een elektrische scooter.’’

,,Op een elektrische motorfiets hoef je niet meer te schakelen en kun je je helemaal overgeven aan het rijden. Commentaar komt meestal van mensen zonder ervaring. Ik heb laatst een rondje Nederland gereden, 1000 km op één dag met dezelfde motorfiets. Geen probleem. Het lawaai mis ik als kiespijn. Maar het is wel wennen. Net als elektrisch autorijden. Er hoort een andere manier van denken bij.’’

Businessmodel
,,En een nieuw businessmodel. Klanten komen op demonstraties af en kopen opvallend vaak via internet. Afgezien van merkgerelateerde accessoires verkopen we geen andere spullen, kleding of helmen. Wel snel-laadpalen en Trikkes: elektrische driewielers om snel een korte afstand af te leggen.’’

De Volta BCN City is goedkoper dan de Ego omdat hij is toegesneden op stadsgebruik. Na 75 kilometer met bijbehorende beperkte snelheid wacht de lader. Wie langer of harder (de maximumsnelheid verschilt van 75 tot 240 kilometer per uur) wil rijden, investeert meer, zegt Bulthuis, die elders nog een parttime baan heeft.

125 kilometer continu elektrisch off-the-road rijden, kan ook. ,,Dat is natuurlijk ideaal voor in de natuur, ook voor boswachters en controleurs. Dieren en andere mensen schrikken niet van geluid en er zijn geen hittebronnen die brandjes kunnen veroorzaken.’’

'Probleemloos'
De Italiaanse constructeur Pierpaolo Rigo ontwierp deze Diabolika. Hij kwam maandag na een ritje van bijna 2500 kilometer on-the-road vanuit de Tacita fabriek in Pisa (via een Engelse klant) in Groningen aan.

,,Probleemloos’’, aldus Rigo. Zijn ontwerp beschikt over een reserve-accu zodat de motor ook aan endurowedstrijden over langere afstanden kan meedoen. Na circa 125 kilometer is de accu leeg. ,,Maar stroom is overal verkrijgbaar. Elk restaurant heeft wel een stopcontact.’’

menu