Motorrijschool begint weer met lessen, maar niet voor leerlingen van buiten de regio

Marcel Nieuwland is in Winschoten en Groningen weer begonnen met motorrijlessen. Foto: Huisman Media

Glunderend rijdt Arjan Knol uit Scheemda achter zijn motorinstructeur aan op een oefenterrein in Winschoten. ,,Zó blij was ik dat ik weer kon lessen’’, zegt hij. ,,Alles aangeschaft, je hebt er helemaal zin in deze zomer, en dan kon het ineens niet meer.’’

Rijschoolhouder Marcel Nieuwland van 1-2 Ride uit Winschoten en Groningen begon zaterdagochtend als een van de eerste in het land weer met het geven van motorrijlessen. Dat was eigenlijk verboden door het kabinet in het kader van de beperkingen tegen verspreiding van het coronavirus. Maar Nieuwland en zijn advocaat vochten het aan. Want een instructeur op een motor, meters verwijderd van de leerling op een andere motor, dat moet toch geen kwaad kunnen?

Mag van Veiligheidsregio

De Veiligheidsregio Groningen gaf vrijdagavond plots uitsluitsel, dat het in Groningen nu toch mag. Maar Nieuwland was sowieso wel weer begonnen. ,,Als we een boete zouden krijgen, zouden we het aanvechten’’, zegt hij strijdlustig. ,,We houden toch netjes afstand? Als de tuincentra, de bouwmarkten en de winkels open kunnen, waarom wij dan niet?’’

Op het lesterrein in Winschoten staan overal bordjes ‘hou 1,5 meter afstand’, er staan afscheidingen en her en der handpompjes met desinfectievloeistof. De leerlingen moeten hun eigen kleding, handschoenen en helm meebrengen. ,,Dat is wel een hele investering voor mensen, maar ze hebben het er graag voor over’’, merkt Nieuwland.

Nek uitgestoken

In Groningen en in Winschoten gaan deze ochtend weer drie instructeurs van zijn rijschool aan de slag met in totaal 32 leerlingen. En Nieuwland heeft van enkele collega’s gehoord dat ze ook alweer met lessen zijn begonnen. ,,Veel collega’s vinden het helemaal te gek dat ik mijn nek heb uitgestoken, waardoor het nu weer kan hier. ‘’

Hij heeft gehoord dat ook de Veiligheidsregio in Noord-Holland motorlessen weer heeft toegestaan. ,,Misschien volgen er meer. Jammer vind ik wel dat onze brancheorganisaties en de KNMV en de Bovag helemaal niets doen om ons te helpen.’’

Terwijl hij zaterdagochtend de eerste lessen bekijkt, belt een manager van het CBR. ,,We hebben prima contact’’, zegt Nieuwland als hij de telefoon neerlegt. ,,Hij adviseert me net om te voorkomen dat er mensen uit andere regio’s hierheen komen om te lessen. Maar dat zou ik toch al niet doen. Ik moet er niet aan denken dat iemand van beneden Zwolle hierheen zou komen om te lessen en dan het virus hier weer zou brengen.’’


Sekswerkers

Rutte en minister Cora van Nieuwenhuizen noemden het voorkomen van extra verkeersbewegingen immers als belangrijkste argument om ook motorlessen te verbieden. ,,Terwijl ze ook wel zien dat we deze lessen kunnen doen zonder contact te hebben met klanten’’, zegt Nieuwland.

,,We worden ook een contactberoep genoemd... ‘’ Hij lacht: ,,Ik kan er niet tegen dat wij in hetzelfde rijtje genoemd worden als sekswerkers!’ Maar serieus, het is meten met twee maten. Waarom mogen de winkels in de Herestraat wel open? Dat geeft meer risico dan dit.’’

Dat beamen de eerste lessers deze ochtend. ,,Je bent helemaal ingepakt, met helm en handschoenen. We kunnen niet anders dan afstand houden’’, zegt een man die zijn eerste les heeft. ,,Je zit toch alleen op je motor’’, zegt Arjan Knol, bezig met zijn tweede les.

Er is wel een verschil. Normaal gesproken maakt de instructeur ook even wat stevige uitwijkmanoeuvres met een leerling achterop. Om te voelen hoe scheef je dan kan. ,,Dat onderdeel heb je nu niet, dus daarmee ben je iets meer tijd kwijt met de gewone lessen’’, erkent Nieuwland. ,,Maar verder kan alles net als anders. Het grote voordeel is dat wij nu een hele lichting kunnen klaar maken voor de CBR-examens. Die beginnen dan in mei eerst met de motor-examens. Daarmee wordt de wachttijd voor de auto-examens later minder lang.’’


menu