Thuiswerken: hoe hou je het efficiënt?

Nóg (minstens) vier weken thuis zitten. Hoe blijf je gefocust, gezond en gezellig?

Thuiswerken: hoe hou je het efficiënt? Foto: Shutterstock

Premier Rutte maakte het dinsdag tijdens een persconferentie bekend: de coronamaatregelen worden verlengd tot 28 april. Dat betekent nog vier weken thuiszitten. Maar hoe hou je het efficiënt, gezond en nog een beetje leuk? Een overzicht.

Nóg vier weken geen kringverjaardagen met opa's en oma's, geen festivals of evenementen en geen balletje trappen op de zaterdag. Het blijft de komende tijd thuiswerken, online lessen volgen en sociale contacten mijden. Alles om de verspreiding van het coronavirus te beperken. DVHN zet een aantal tips op een rijtje.

Klik op een van de linkjes hieronder om direct door te gaan naar het desbetreffende onderwerp

Thuiswerken
Thuisvergaderen
Gezondheid
Kinderen
Relaties
Ontspanning

Thuiswerken

Werk niet in je pyjama op de bank...

Er zijn verschillende do's en don'ts op het gebied van thuiswerken . Hoewel het verleidelijk is nu je toch niet op je kantoor hoeft te verschijnen, is het af te raden om in pyjama op de bank te werken.

Psychosociaal therapeut Ellis Elzinga uit Groningen zegt er het volgende over: ,,In bed al aan je werk beginnen of op de bank met je laptop is niet goed. Als je thuiswerkt moet je zorgen dat je werk en privé gescheiden houdt.''

,,Als je niet de luxe hebt van een aparte studeerkamer, zet dan je laptop op de uiterste hoek van de eettafel. Dan kun je je spullen er laten liggen en kun je er ook letterlijk bij weglopen. Dan ben je vrij. De bank houd je voor een telefoongesprek met je vrienden en je bed is voor de liefde. Als je dat niet doet gaat het ook vaak snel negatief voelen’’, aldus Elzinga.

Maar neem pauzes en werk ergonomisch

Gewoon aan een bureau of tafel werken dus. Maar thuis heb je niet altijd een optimale houding, en dat kan leiden tot pijnlijke ledematen, zere ogen of een laptop-bochel. Los van je gezondheid, ben je ook nog eens een stuk minder productief als je in de verkeerde houding werkt.

Volgens John van Hooft, directeur van een bedrijf dat dat ergonomische hulpmiddelen ontwikkelt, is een verkeerde houding snel op te lossen . Een simpele ingreep zoals een lichtgewicht laptopstandaard en een los toetsenbord is al voldoende om zelfs in het café voor een goede werkhouding te zorgen.

Hierbij staat het scherm op ooghoogte, op minimaal 50 centimeter van het gezicht. Over die houten caféstoel hoeven we ons niet zo’n zorgen te maken, stelt Van Hooft. ,,Integendeel, het positieve van een oncomfortabele stoel is dat het ons dwingt om af en toe ons zitvlak te ontlasten en op te staan.”

En daar zit volgens Van Hooft de echte winst: neem voldoende ‘pitstops’ en maak geregeld een kleine wandeling om je lichaam en je geest te ontlasten. Fysiotherapeut Rogier van Hoorn adviseert om iedere dertig minuten even te bewegen Even een timer zetten, dus. En dan hoeft het niet elk half uur meteen een hele wandeling te zijn, maar even staan is ook al goed.

Thuisvergaderen

Hou het efficiënt

Nu thuiswerken de nieuwe norm is, verplaatsten vergaderingen zich naar het internet. Zo'n virtuele bijeenkomst kan nogal een zooitje worden. Vaak hebben maar een paar mensen het woord, zit de rest van de deelnemers intussen nog mailtjes te beantwoorden of andere niet-relevante dingen te doen en weet je na afloop niet eens meer wat de vervolgstappen nu ook alweer waren. Maar ook virtuele vergaderingen kunnen effectief zijn, als je je maar aan een aantal basisvoorwaarden houdt.

Zo is vergaderen met een videoverbinding goed voor de efficientie: mensen blijven meer betrokken bij het gesprek, meer dan bij een traditionele inbelvergadering. Ook is het handig om een 'leider' aan te wijzen om de virtuele vergadering in goede banen te leiden. Dan kan de rest de aandacht richten op de inhoud. Deze persoon moet ook in staat zijn om basisvragen over de techniek te beantwoorden en heeft bovendien de taak om ervoor te zorgen dat iedereen zijn of haar zegje kan doen.

Gezondheid

Blijf in beweging

Ook Sport en Weerbaarheidstrainer bij Justitie en de marine Patrick uit Groningen vindt sporten essentieel . ,,Ga om de dag een stukje hardlopen of doe andere lichaamsbeweging. Desnoods opdrukken in huis. Maar kom in beweging. Het is belangrijk om je nuttig te voelen. Lange tijd zonder voldaan gevoel op bed gaan werkt heel deprimerend.”

Psychosociaal therapeut Elzinga vindt naar buiten gaan en bewegen nog steeds van groot belang: ,,Ik weet dat er discussie over is, maar zeker in deze tijd is het belangrijk om even buiten te zijn, zo lang je maar zorgt dat je niet in elkaars ademruimte komt. Het is de valkuil van thuiswerken, en ik doe dat na twaalf jaar nog steeds weleens, dat je de hele dag onafgebroken achter elkaar doorgaat en vergeet naar buiten te gaan. Als je zo’n werkpaard bent, dan moet je daar op letten.”

Er zijn ook verschillende apps die je een handje kunnen helpen bij een thuis-workout.

Kinderen

'Blijven lol maken'

Voor kinderen is de coronacrisis ook een rare tijd. Premier Rutte roept kinderen in Het Jeugdjournaal op om zich vooral niet te veel zorgen te maken. ,,Je moet voorzichtig zijn, maar vooral ook zo veel mogelijk lol blijven maken. Het heeft geen zin om je zorgen te maken in deze tijd. Kijk of je wat voor anderen kan betekenen, dat is op dit moment belangrijk”, aldus Rutte.

Thuis lessen volgen is ook een uitdaging. Onderwijstrainer Jelte van der Kooi uit Emmen schreef een boekje humorvolle tips voor ouders en kinderen om zo optimaal mogelijk thuis te werken. Met opdrachten zoals ‘Doe een auto na die optrekt, terwijl je een som maakt en hou dat net zolang vol totdat de som af is’, wil van der Kooi saai huiswerk aantrekkelijk maken. ,,Door kinderen even af te leiden met iets onverwachts denken dan niet aan die som, maar aan die auto, zodat ze die som wel maken”, aldus van der Kooi.

Buitenspelen mag nog

Over buitenspelen zijn de meningen verdeeld. Maar volgens het RIVM kunnen jonge kinderen (tot en met 12 jaar) nog wel met elkaar blijven buitenspelen, onder toezicht van een ouder. Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig klachten te krijgen van het coronavirus en weinig bij te dragen aan de verspreiding van het virus.

Wel adviseert het RIVM om het aantal jonge kinderen dat samenspeelt te beperken, en te zorgen dat kinderen zo veel mogelijk intensief lichamelijk contact proberen te vermijden en dat zij voor en na het spelen met speelgoed/toestellen hun handen wassen. De ouders of verzorgers die toezicht houden, moeten 1,5 meter afstand tot elkaar houden.

Relaties

Nu je met het hele huishouden de dag doorbrengt, moet je soms de neiging onderdrukken om je partner achter het behang te plakken. Toch neemt de vraag naar relatiebemiddeling (nog) niet toe, meldt dating coach Geppy Visser aan NPO Radio 1 . Toch kan het thuiszitten met kinderen en werk wel een negatieve invloed hebben op de relatie.

,,Voor veel partners is het moeilijk om tijd en ruimte voor elkaar te vinden. Ze hebben in deze tijd meer behoefte aan tederheid dan echt aan seks. Probeer toch intieme momenten samen te vinden. Zoals samen wandelen of wat langer in bed te blijven, als de pubers nog slapen", aldus seksuoloog Astrid Kremers.

Ontspanning

En als je dan toch noodgedwongen thuis zit, kun je de extra vrije tijd ook benutten om te ontspannen.  Zo vind je in de quarantaine-kijklijst van DVHN nog voldoende series en films om de tijd door te komen. Ook heb je nu alle tijd om in dat ene boek te beginnen, dat je altijd al heb willen lezen maar waar je nooit aan toe kwam. De lezers van DVHN geven hier hun tips. Of luister een podcast om je ogen te laten rusten na een dag beeldscherm-turen.

menu