Nedersaksen wil ‘Groningse’ regels het liefst overnemen

Politici uit Nedersaksen laten zich in mei op het provinciehuis in Groningen voorlichten over de Nederlandse regelgeving op gebied van vergunningen en bestemmingsplannen.

Langslepende procedure

Het Nederlands stelsel staat bij onze oosterburen hoog aangeschreven en dient als voorbeeld voor een mogelijke verandering van wet- en regelgeving bij grote bouw- en infrastructurele projecten. Aanleiding voor Nedersaksen is de langslepende procedure rond de nieuwbouw van de Friesenbrücke bij Weener. Zelfs voor de politici in Hannover duurt de procedure veel te lang.

Minister-president Stephan Weil (SPD) heeft het onderwerp en doel van de reis met Renée Paas, commissaris van de Koning in Groningen en Jetta Klijnsma, commissaris van de Koning in Drenthe in december besproken. Paas heeft daarop de Duitse politici uitgenodigd. Gedeputeerde Henk Staghouwer (CU) van de provincie Groningen heeft het onderwerp naar eigen zeggen in Berlijn ook al kort besproken met Weil.

Weil is fervent voorstander van aanpassing van het vergunningstelsel en pleit er voor om het stelsel op de schop te nemen. Hij noemt Nederland specifiek als gidsland voor Duitsland.

Kannen en kruiken

Weil komt zelf niet naar de stad-Groningen. Staatssecretaris Berend Lindner (CDU), van onder andere transport en economie, voert het Duitse gezelschap aan. Hij is zeer te spreken hoe Nederland met grote projecten omgaat, maar vooral hoe relatief snel alles in kannen en kruiken is om aan een groot project te beginnen. ,,We kunnen veel van Nederland leren”, meent Lindner.

Als Nedersaksen positief oordeelt over de Nederlandse aanpak wil ze andere Duitse deelstaten bij het initiatief betrekken om vervolgens in Berlijn te pleiten voor aanpassing van het vergunning - en bestemmingsplan stelsel. ,,We hoeven het ook niet zo te regelen, zoals het in China gaat. Daar leggen ze zonder meer een weg aan, waarvoor de mensen maar simpelweg moeten wijken, zonder inspraak enzovoort”, meent Lindner. ,,Maar zoals we het nu in Duitsland hebben geregeld is bijna het andere uiterste. Processen duren domweg te lang. In het geval van de Friesenbrücke hadden jullie Nederlanders zo’n brug er jaren eerder liggen.”

menu