De oude spoorlijn tussen Stadskanaal en Veendam.

Nedersaksenlijn mikt op landelijke lobby even voor Tweede Kamerverkiezingen

De oude spoorlijn tussen Stadskanaal en Veendam. Foto: Corné Sparidaens

Stichting Nedersaksenlijn wil in maart vlak voor de landelijke verkiezingen een grote lobbybijeenkomst houden in Hardenberg. „We moeten zien dat we in de verkiezingsprogramma’s komen.”

Dat zegt Henk Kwak, hij is woordvoerder van de stichting.

Door de nieuwe corona-maatregelen gaat een geplande bijeenkomst in het Theater Geert Teis in Stadskanaal aanstaande donderdag niet door. Dat zou een ‘hybride’ bijeenkomst zijn, dertig man in de zaal, honderd meekijkend via een digitale verbinding. Daarin zou de interactie en het ‘echte gesprek’ echter ontbreken, vreest Kwak.

Op de kaart van Den Haag

Tot nog toe rijdt de trein tot Veendam, in de nabije toekomst moet de verbinding naar Stadskanaal worden doorgetrokken. Als dat spoor er ligt, is het nog maar een klein stukje om via Musselkanaal, Ter Apel en Emmen een verbinding te realiseren, zegt Kwak. Daardoor zou een aaneengesloten spoor tot en met Enschede ontstaan. Deze verbinding zou erg veel kunnen bijdragen aan de economie, maar ook aan het ontsluiten van de regio waardoor studenten aanzienlijk korter reizen, bepleit de woordvoerder.

De stichting zet nu volledig in op een groots opgezette ontmoeting net voor de Tweede Kamerverkiezingen. Daarbij moeten lokale, provinciale en landelijke politiek als ook het bedrijfsleven, onderwijs en zorg samenkomen. Vanaf de hele regio Groningen tot en met Enschede. Ook worden Duitse partners benaderd: „Zoals de Bentheimer Eisenbahn.” Dat is de verbinding richting Nordhorn en Gronau.

„Als het in de programma’s komt, moet dat ook in de daadwerkelijke uitvoering van de plannen resulteren. We proberen vanuit deze bijeenkomst een duidelijk gezicht te tonen en het belang voor alle partijen te onderstrepen.”

menu