Heb jij ook zo'n grote moeite met je goede voornemens? Met deze tips van de hoogleraar hou je het wel vol

Gezonder eten is een van de vele goede voornemens Bron: DvhN

Negentig procent van de mensen met een goed voornemen houdt het niet vol en vervalt vroeg of laat - veelal vroeg- in het oude gedragspatroon. Hoogleraar neuropsychologie André Aleman van de Rijksuniversiteit Groningen legt uit wat we hier aan kunnen doen.

De champagnefles is leeg en de laatste appelflap is genuttigd. Een nieuw en gezonder tijdperk is aangebroken. Weg met de zakken chips en de sigaretten. Fitnesscentra verwelkomen met open armen de nieuwe klanten die tjokvol goede voornemens de toestellen beklimmen. Maar hoe lang houden ze dit vol? ,,Niet lang’’, verwacht hoogleraar neuropsychologie André Aleman van de Rijksuniversiteit Groningen en auteur van Je brein de baas . ,,Bij negentig procent van de mensen mislukt het.’’

Tachtig procent van de bevolking heeft goede voornemens

En dat zijn er nogal wat. ,,Ongeveer tachtig procent van de bevolking heeft goede voornemens.” De belangrijkste reden waarom het dan toch misgaat: ingesleten gedragspatronen. Aleman: ,,Het gedrag dat je wilt veranderen is meestal iets dat je automatisch doet, zonder na te denken.’’

Hoe houd je het dan wel vol?

Maar er is hoop voor degenen die de verleiding van de schappen in de supermarkt met snoep, chips en drank nauwelijks kunnen weerstaan. ,,Kies een duidelijk doel, dus bijvoorbeeld dat je meer wilt sporten. Daarna moet je een beetje bazig voor jezelf worden. Dus je spreekt met jezelf af dat je elke week op een bepaalde plek en een bepaald tijdstip gaat sporten. Maar houd in gedachten dat je streng moet zijn op hoofdlijnen, maar mild bij eventuele mislukkingen. Dus mocht het nou net die dinsdagavond vanwege een receptie of een vergadering niet lukken om te sporten, val jezelf dan niet te hard af. Dat kan gebeuren. Wat ook belangrijk is, is dat je jezelf beloont als het goed gaat, maar niet met een stuk taart natuurlijk. Maar zeg gewoon tegen jezelf dat je het goed hebt gedaan. Het gaat er uiteindelijk om dat je je goed voelt. En dat is beter dan bijvoorbeeld de zak chips die je een lekker gevoel geeft.’’

Een houdt het makkelijker vol dan de ander

Aleman schat dat de meesten ongeveer twee maanden nodig hebben om een nieuwe routine te ontwikkelen. ,,Na twee maanden zou je het moeten kunnen volhouden. Er zijn er die minder dan zes weken nodig hebben om dit te bereiken. Anderen hebben minstens driekwart jaar nodig. We weten niet waarom de een hier vaardiger in is dan de ander.’’

Goed voornemen na de zomervakantie kan ook

Het is volgens de hoogleraar niet vreemd dat juist het nieuwe jaar een periode is om goede voornemens uit te voeren. ,,Het einde van een jaar is meestal toch een periode van terugkijken en bezinning. Ook is er dan meer tijd om daar bij stil te staan. De afloop van de zomervakantie is daarom ook een goed tijdstip om met goede voornemens te beginnen.’’

Meer slapen ook een goed voornemen

Veel mensen willen gezonder eten, meer sporten, afvallen, stoppen met roken en minder geld uitgeven. ,,Maar ook meer en beter slapen is een goed voornemen. We turen tot ‘s avonds laat naar allerlei beeldschermen. Het is juist zaak de laatste uurtjes zo saai mogelijk te maken. Dus doe die beeldschermen uit en pak bijvoorbeeld een boek. Maar dan wel eentje die niet al te spannend is.’’

Zelf heeft hij ook een goed voornemen. ,,Maar daar was ik vorig jaar al mee begonnen. Ik wil minder internationaal reizen. Dat kost ontzettend veel tijd en is slecht voor het milieu. Vorig jaar waren dat er twaalf en het lijkt erop dat ik het dit jaar tot vier kan beperken.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu