Niet geleverd werk kost Groningen extra geld bij Noordelijk Belastingkantoor

Het Noordelijk Belastingkantoor. Foto: DvhN

Het lek bij het Noordelijk Belastingkantoor (NBK) lijkt boven, maar de dienstverlening is nog niet op orde. De gemeente Groningen was als uitvoerder van alle ICT-werk bij het bedrijf vorig jaar 150.000 euro kwijt wegens niet gehaalde werkafspraken.

Dat stelde wethouder Paul de Rook deze week op vragen van SP-raadslid Bob de Greef. Groningen moet als IT-dienstverlener alle klanten compenseren aan wie de afgesproken administratieve werkzaamheden niet of niet goed worden geleverd. Het NBK voert alle belastingtaken uit voor de drie noordelijke waterschappen en de gemeenten Groningen, Delfzijl, Appingedam en Loppersum.

Vorig jaar 3 miljoen extra kwijt aan haperende IT

De afgelopen jaren zorgde een haperend computersysteem voor grote achterstanden bij de verwerking van onder meer aangiften, bezwaarschriften, kwijtscheldingsverzoeken en terugvorderingen. Het belastingkantoor stak vorig jaar ruim 3 miljoen extra in de IT om dat op orde te krijgen.

Dat doel is volgens De Rook nog niet gehaald: ,,Dat er zaken voor verbetering vatbaar zijn, is helder en herkenbaar.’’ De gemeente is er als uitvoerder van de IT-diensten, die ze op haar beurt heeft uitbesteed aan het Japanse concern Fujitsu, veel aan gelegen om de problemen onder de knie te krijgen.

‘Stappen die sinds vorig jaar gezet zijn sorteren effect’

Toch stelde De Rook vast dat de raad woensdag in een heel andere sfeer over het slepende dossier debatteerde dan eind vorig jaar toen duidelijk werd dat de problemen de partners in het NBK 3 miljoen extra kostten. ,,De stappen die sindsdien zijn gezet, sorteren effect.’’ Pas als de IT echt op orde is, kan het belastingkantoor ook andere regionale overheden als klant werven om het bedrijf financieel steviger op de poten te krijgen.

menu