Niet stoppen bij zeekering Delfzijl

Na versterking van de dijk tussen Eemshaven en Delfzijl moet om veiligheidsredenen ook de zeekering tot Nieuwe Statenzijl snel worden aangepakt.

Nieuwe normen

Deskundigen maakten vrijdag bekend dat eerst over een lengte van 12 kilometer, de dijk tussen Eemshaven en Delfzijl voor 180 miljoen euro bevingsbestendig wordt gemaakt. Voor 2019 wordt de dijk 10 tot 15 meter breder en gemiddeld 50 centimeter verhoogd. Bij Delfzijl zelfs 2 meter. Het Eemshotel kan blijven staan, maar de ingang verhuist naar de bovenverdieping.

Volgens het Rijk en de waterschappen voldoet ook het Oldambtster deel van de zeekering langs de Eems-Dollard niet meer aan de nieuwe normen. ,,Ook daar hebben we een stevige veiligheidsopgave’’, zegt Richard Jorissen, rijksambtenaar en projectmanager van het hoogwaterbeschermingsprogramma in Nederland. ,,De Groningse dijk is een van de eerste en grootste trajecten.’’

Innovatie

Hij prijst de waterschappen die een toonbeeld zijn van innovatie. ,,Ze combineren deze klus met het creëren van nieuwe recreatieve voorzieningen op en rond de dijk.’’ Voorbeeld is het fiets- en wandelpad Kiek over Diek en het stadsstrand bij Delfzijl. Verder wordt de dijk uitgerust met sensoren. Zou kunnen we tot in detail zien hoe de dijk zich houdt. De versterking van de zeedijk heeft te maken met de zeespiegelstijging en de klimaatverandering. Bij de laatste beoordeling werd het dijklichaam ‘afgetoetst’. Delfzijl-Eemshaven is het eerste deel van de Nederlandse zeekering dat rigoureus wordt aangepakt.

Uitdagingen

,,Steeds vaker moeten in Delfzijl bij extreme weersomstandigheden coupures, dat zijn de deuren in dijken, worden gesloten’’, zegt Ate Wijnstra, projectmanager bij waterschap Noorderzijlvest. ,,Dat heeft ons ook verrast. We gebruiken bij het inschatten van de veiligheidsrisico’s allerlei modellen. Wat je dan ziet, is dat de werkelijkheid soms toch een tikje anders is.’’ Wijnstra werd vanwege zijn inzet voor het project door het ministerie beloond met een stimuleringsprijs.

,,Er liggen nog veel uitdagingen’’, aldus Jorissen. Eén daarvan is de mogelijke plaatsing van drie windturbines op de Oostpolderdijk ten oosten van de Eemshaven. Die klus wordt apart aanbesteed. Wijnstra: ,,We denken dat het veilig kan. Het waterschapsbestuur moet hierover nog een besluit nemen. ’’ Met de NAM is overeenstemming bereikt over een bijdrage van 40 miljoen euro voor het bevingsbestendig maken van de dijk. Het geld staat nog niet op de rekening van waterschap Noorderzijlvest. ,,Wat dat betreft zijn we niet meer of minder dan het gemiddelde bevingsslachtoffer’’, zegt Eisse Luitjens, dagelijks bestuurder van Noorderzijlvest.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.