Nieuw achterschip voor Borkumboot Münsterland in productie gegaan

De boot naar Borkum in de Eemshaven. Foto: Archief/Jan Zeeman

Borkumboot Münsterland vaart nog gewoon tussen de Eemshaven en het Duitse waddeneiland, terwijl in Farmsum een nieuw achterschip wordt gebouwd.

Koninklijke Niestern Sander BV in Farmsum is gestart met de productie van het ombouwproject van de Borkum-veerboot MS Münsterland. Aan de scheepswerf de taak om de het schip een duurzame metamorfose te geven: van een gewone veerboot naar een zogenaamd LNG-schip.

In plaats van diesel vaart een LNG-schip op aardgas. De MS Münsterland wordt het derde schip binnen de AG EMS-groep die wordt aangedreven met het milieuvriendelijke vloeibare gas.

Schip wordt 20 meter langer

Het is niet zo dat er nu een halve boot tussen Borkum en de Eemshaven vaart. Het nieuwe achterschip, vervangt straks het oude. Het maken van zo’n achterschip is een ingewikkelde klus. „Het komt echt op een millimeter aan. Het huidige voorschip en het nieuwe achterschip moeten straks exact op elkaar passen”, zegt directeur Bernhard Brons van rederij AG Ems.

Als het achterschip klaar is, wordt MS Münsterland uit de vaart gehaald. Mensen die naar Borkum willen worden dan met een andeere boot die kant op gevaren.

Het is de bedoeling dat de MS Münsterland vanaf Pasen 2021, als LNG-schip, weer passagiers naar het eiland Borkum vaart.

menu