De vertraging in de grote verbouwing van het Hoofdstation Groningen kan haast niet veroorzaakt zijn door de vondst van historische funderingen in de bodem. Dat stelt gemeentelijk archeoloog Erik Akkerman. Woensdag werd bekend dat aannemer Strukton om die reden pas in 2023, een jaar later dan gepland, de regionale spoorlijnen door kan koppelen naar het landelijke netwerk.

Vanuit de gemeente houdt Akkerman toezicht op eventuele vondsten tijdens de bodemwerkzaamheden van het grote project, dat in 2023 in z’n geheel afgerond zou moeten zijn. In augustus stuitten de bouwvakkers tijdens het rooien van kabels en leidingen op een archeologische vondst.

In de bodem bleken onder andere muurtjes van oude stationsloodsen, twee draaischijven voor treinen en de restanten van de oude stationskade verstopt te zitten. ,,We wisten dat op die plek ooit een station had gestaan, maar dachten dat het kapot was. Tijdens boringen vóór het project begon kwamen we in de bodem alleen maar puin tegen. Nu bleek het toch om fundamenten te gaan.’

‘Het heeft een paar dagen geduurd’

Na de vondst is een team van archeologen aan de slag gegaan met het in kaart brengen van de gebouwen: ,,Het heeft een paar dagen geduurd. Dat ging om inmeten en fotograferen, we hebben niet alles met een kwastje afgestoft.’’

Volgens Akkerman is vervolgens alles dat in de weg lag gesloopt en gesaneerd: ,,Het waren slechts fundamenten, niet hele gebouwen die nog intact waren. Voor bijvoorbeeld spoorwegmusea is er niet veel gevonden dat mee te nemen is. Al is de vondst wel bijzonder, je vindt niet vaak een oud station.’’

‘Vertraging? Ik kan het me niet voorstellen’

Woensdag bleek dat de vondst volgens aannemer Strukton voor flinke vertraging in de planning voor het nieuwe Hoofdstation zou hebben gezorgd. Akkerman kan het zich niet voorstellen: ,,In Nederland zorgen bodemvondsten zelden voor vertraging die langer is dan vijf weken. De bouwwerkzaamheden zijn in dit geval in de tussentijd ook gewoon doorgegaan.’’

Over de reden voor de bewering kan Akkerman dan ook slechts speculeren: ,,Misschien dat het Strukton goed uitkwam. Als de archeologische vondst echt voor wezenlijke vertraging zou hebben gezorgd, dan hadden ze me dat wel gezegd en gevraagd of het onderzoek anders kon. Want dergelijke schade is ook niet wat we willen.’’

Strukton wil niet ingaan op de vraag of andere oorzaken aan de vertraging ten grondslag liggen en verwijst naar opdrachtgever ProRail. Deze herhaalt de mededeling van Strukton: ,,De aannemer heeft bij ons aangegeven dat hij geconfronteerd werd met onvoorzien kabel- en leidingwerk en met archeologische vondsten in de ondergrond’’, aldus woordvoerder Aldert Baas.. ,,Mogelijk heeft de archeoloog niet het hele plaatje in beeld, maar vooral de tijd die het de gemeente kostte.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen