De afgebrande Heermobiel, een overdekt golfkarretje, bij wijkcentrum Trefpunt in Beijum

Heerdmobiel in wijk Beijum in Groningen gaat in vlammen op

De afgebrande Heermobiel, een overdekt golfkarretje, bij wijkcentrum Trefpunt in Beijum Foto: stichting WelMobiel.

De nieuwe Heerdmobiel in de wijk Beijum in Groningen is in de nacht van vrijdag op zaterdag in vlammen opgegaan, meldt het blog Beijumnieuws .

Het elektrische 45 km-autootje stond geparkeerd bij wijkcentrum Trefpunt aan de Beijumerweg. Hij was eigendom van de stichting WelMobiel . Voorzitter Martin Assink verwacht dat er maandag alweer een vervangend voertuig rijdt.

Maandag een nieuwe

,,Dat gaan we zo snel mogelijk regelen’’, zegt Assink, die er pas in de loop van de ochtend bij toeval -een vrijwilliger die de hond uit liet zag het skelet staan- achter de brand kwam. Hij durft niets te zeggen over de oorzaak, maar acht brandstichting vrijwel uitgesloten. ,,Het kan van alles zijn: zelfontbranding, je kunt van alles bedenken. Maar hij stond op een afgezet terrein. Je kon er niet gemakkelijk bij komen.’’

loading

Het eerste 45 km voertuig van de stichting ("een aangepast golfkarretje met een dichte cabine’’) rijdt sinds 2018 in de stadswijk Vinkhuizen onder de naam Vinkmobiel . ,,We zijn in augustus vorig jaar in Lewenborg begonnen ( Loodsmobiel , red) en in december in Beijum. Sneu dat dit daar zo snel gebeurt.’’

OV trekt zich terug

Volgens Assink is de stichting opgericht omdat het openbaar vervoer zich steeds meer uit wijken (en dorpen, maar daar is de stichting niet actief) terugtrekt. ,,Bussen concentreren zich op hoofdroutes. Vervolgens moeten bewoners zelf maar zien hoe ze bij zorgverleners, winkels, activiteiten of kennissen komen. Dan blijkt de WMO niet voor iedereen toegankelijk en de taxi niet voor iedereen betaalbaar te zijn.’’

Het is initiatief wordt volgens Assink omarmd door zorginstellingen, ouderenorganisaties, wijkverenigingen en -gebouwen. ,,Ze zijn met elkaar en met winkelcentra om tafel gaan zitten om te kijken hoe ze bewoners in beweging kunnen houden of krijgen. Fijnmazig wijkvervoer is ook belangrijk in de strijd tegen eenzaamheid, helemaal in deze tijd. Door subsidie houden we ritprijs laag: 1 euro en 1,75 voor een ritje naar de naastgelegen wijk. Verder komen we in principe niet. We willen het reguliere vervoer niet beconcurreren.’’

500 ritten/ maand

Assink zag het aantal ritten in Vinkhuizen oplopen tot 500 per maand -voor corona- en spreekt daarmee van een succes. ,,Sinds maart is het een stuk minder, we hebben ook een tijd niet gereden maar daarna zijn onze vrijwilligers ook boodschappen voor mensen gaan doen. Dat werd zeer gewaardeerd. We willen voor de zomer overstappen op een echte auto -waarschijnlijk KIA e-Soul. We kunnen dan meer kilometers maken en zullen er ook meer mensen mee trekken.’’

Hij voorziet eveneens dat WelMobiel snel in meer wijken en dorpen voet aan de grond krijgt. ,,We zijn de stad een beetje aan het veroveren. Hebben al een proef gedaan in Paddepoel en gepraat met Zuid Vooruit en de Oosterparkwijk. In Beijum zitten WIJ , de ondernemersvereniging en NoordenDuurzaam er achter. Wij voeren het uit, op werkdagen tussen 9 en 17 uur.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu