Nieuwe Retail Academy helpt detailhandel

Winkeliers in Groningen kunnen voortaan gratis een beroep doen op de nieuwe Groninger Retail Academy. Die werkt structureel samen met het Alfa College.

De Academy is door de gemeente en de vier bedrijvenverenigingen opgezet om winkeliers bij de les te houden. Ze kunnen via de nieuwe organisatie bovendien onderzoek laten uitvoeren door studenten.

,,Noorderpoort en Hanzehogeschool deden af en toe al onderzoek voor de detailhandel. Nu we ook een beroep kunnen doen op de praktijkbureaus van het Alfa College, zijn we minder afhankelijk van de capaciteit van de opleidingen en kunnen we sneller met vragen aan de slag’’, zegt coördinator Erwin Mulder van de Academy. Hij werkt ook voor het Servicepunt Detailhandel in Groningen, een van de mede-initiatiefnemers van de nieuwe organisatie.

Woelige tijden

Mulder spreekt van woelige tijden in de branche. ,,Winkeliers hebben te maken met heel veel veranderingen. Die zijn ingewikkeld en gaan supersnel. Veel bedrijven hebben het daardoor zwaar. Met de informatie vanuit de Academy kunnen ondernemers beter naar hun eigen bedrijf kijken en makkelijker meegaan met de tijd. Dat is ook mooi voor consumenten, want die zijn beter af met sterkere bedrijven.’’

De Academy richt zich op lokale retail-ondernemers in de binnenstad en op bedrijventerreinen. ,,Grote ketens doen dagelijks marktonderzoek en hebben zelf specialisten in huis. De kleinere kunnen alle ontwikkelingen lastig zelf bijbenen’’, aldus Mulder. ,,Bedrijven kunnen bij ons aangeven waar ze mee worstelen. De activiteiten zijn gratis en voor niets. De winkeliers hoeven er alleen tijd voor vrij te maken. Maar die minimale inspanning mag je van ondernemers verwachten.’’

Bundelen

Uit de wirwar aan bestaande landelijke cursussen, opleidingen en trainingen die van alle kanten worden aangeboden, stelt de Academy een op Groningen toegespitste reeks bijeenkomsten samen. ,,Er gebeurt een hoop op dat gebied, maar het zijn allemaal eilandjes en ondernemers zien door de bomen het bos niet meer. We bundelen de boel en laten op een avond heel kort met interessante feitjes zien wat er allemaal speelt in de retail. Een expert of ervaringsdeskundige zorgt ervoor dat bezoekers met nieuwe inspiratie de deur uitgaan.’’

De eerste bijeenkomst op 14 september gaat over ‘de veranderende consument’. De inbreng komt dan van brancheorganisatie Inretail en Jan Schutrups van Schutrups Schoenen uit Exloo. ,,Hoe zorg je dat een voorbijganger bij jou binnen komt en later speciaal voor jou terugkeert. Vroeger hoefde je alleen maar te wachten tot iemand binnenkwam, maar tegenwoordig stappen mensen gemakkelijk naar een ander. Je moet heel anders naar marketing en communicatie kijken.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.