De hekken staan klaar op het Schuitendiep, binnenkort gaan de huidige bomen weg begint bouwbedrijf Heijmans met de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe Kattenbrug. De bus op de foto komt vanaf het Gedempte Kattendiep. Hij gaat straks rechtdoor over het water en dan linksaf richting Stadsschouwburg.

Nieuwe brug voor Diepenring in Groningen komt eraan

De hekken staan klaar op het Schuitendiep, binnenkort gaan de huidige bomen weg begint bouwbedrijf Heijmans met de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe Kattenbrug. De bus op de foto komt vanaf het Gedempte Kattendiep. Hij gaat straks rechtdoor over het water en dan linksaf richting Stadsschouwburg. Foto: DvhN

De Diepenring rond de binnenstad van Groningen krijgt er dit jaar voor het eerst sinds lange tijd een nieuwe verkeersbrug bij in het verlengde van het Gedempte Kattendiep.

De nieuwe brug (de vorige, H.N. Werkmanbrug bij het Groninger Museum, stamt uit 1994 en is alleen voor fietsers en voetgangers) wordt gekoppeld aan een eerste stukje ‘flaneerboulevard’ aan beide kanten van het water. Van gevel tot gevel wordt alles anders. Zo verdwijnen alle parkeerplaatsen tussen de Steentilbrug en de nieuwe Kattenbrug. De stadskant krijgt een versmalde rijbaan naast een verdiepte kade waar mensen straks aan het water kunnen zitten.

Bouw ondanks bezwaren

Het stadsbestuur gaf ondanks drie lopende juridische bezwaarprocedures toestemming voor de start van de bouw en toont daarmee vertrouwen in de afloop. Uit angst voor trillingsschade (er komen straks duizend bussen per dag langs) en de teloorgang van een beschermd stadsgezicht, schakelden buurtbewoners de rechter in. Die buigt zich nog over de kwestie, maar schorste de vergunning niet en daarom kan de gemeente doorgaan.

loading

Als de voorbereidingen achter de rug zijn, inclusief de kap van twintig bomen, gaat aannemer Heijmans in maart aan de slag met de landhoofden van de brug. Volgens gemeentelijk projectleider Herman Lubbers ligt het brugdek voor de zomer op zijn plek en is de brug in het najaar gebruiksklaar.

Zodra het verkeer eroverheen kan, wordt het Schuitendiep aan de stadskant versmald. ,,Eind dit jaar is bijna alles klaar.’’ Op het plan is bezuinigd, omdat de kosten bij de aanbesteding hoger uitvielen dan gedacht. ,,Maar dat zal straks alleen een kenner zien’’, verwacht Lubbers. Bij de uitwerking zijn een gewone trap naast een hellingbaan naar de verdiepte ligging en trapjes naar het water verdwenen.

Veiligheid Steentilbrug

Volgens hem wordt het door de ingreep een stuk veiliger op en rond de onoverzichtelijke Steentilbrug. ,,Er gaat straks geen verkeer meer richting stad over de brug. Bussen en vrachtwagens die daar nu nog langskomen op weg naar het Gedempte Kattendiep, blijven aan de andere kant van het water en kruisen de Diepenring straks via de Kattenbrug. Met name voor fietsers wordt het een stuk overzichtelijker.’’

loading

Verkeer krijgt niet veel last van de bouw, zegt Lubbers. Ook de rondvaartboot niet. ,,Er zullen af en toe korte stremmingen zijn, maar het is een busroute die zoveel mogelijk beschikbaar blijft. Tijdens het aanleggen van de landhoofden zal de scheepvaart er ook gewoon langs kunnen, maar dat kan natuurlijk niet bij het inhangen van de leggers.’’ ‘t Pannekoekschip raakt z’n terras wel kwijt. ,,Daar zijn we nog mee in gesprek’’, zegt Lubbers.

Busroute verhuist

Volgens hem kunnen de huidige bomen niet worden gekapt omdat ze (op een na) niet te verplanten zijn. ,,Ze staan in een soort lavasteen. Als je ze uit de grond trekt, valt de kluit eraf.’’ Er komen twee nieuwe bomenrijen met meteen redelijk forse bomen terug, zegt hij.

Aanleiding voor de bouw van de vaste brug is het weghalen van de bussen over de Grote Markt. De busroute tussen Gedempte Zuiderdiep en Bloemsingel (UMCG Noord) verhuist naar de Diepenring. Reizigers die nu bij de Martinitoren instappen, moeten straks naar de Weeva (Gedempte Zuiderdiep) of de Stadsschouwburg (ongeveer dezelfde afstand).

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu