Het aantal deelscooters in de gemeente Groningen stijgt vanaf 1 mei naar 400. Het gemeentebestuur besloot deze week welke aanbieders van scooters mochten blijven en stelde ook een nieuw limiet aan het aantal scooters. Felyx en nieuwkomer Check wonnen de race. Go Sharing moet weg.

Sinds vorig jaar kleurt de Stad groen van de deelscooters. Iedereen met een rijbewijs, voldoende saldo op zijn rekening en een app op zijn telefoon kan zo’n scooter meenemen en die achterlaten voor een ander als de bestemming is bereikt.

De gemeentepolitiek ergerde zich aan de veelal slecht geparkeerde scooters en besloot dat er regels moesten komen. Er mochten twee aanbieders zijn, iedere aanbieder moest daarvoor een plan inleveren.

Het gemeentebestuur besloot dat de plannen van de aanbieders van de donkergroene scooters van Felyx en de paars-witte scooters van Check het beste waren. Beide bedrijven mogen elk 200 scooters laten rijden in de gemeente Groningen.

Meer scooters

Daardoor komen er meer dan er nu zijn. Sinds januari rijden er 300 deelscooters, dat worden er 400. Op het piekmoment voor de jaarwisseling waren het er 460. De felgroene scooters van Go Sharing moeten voor 1 mei alle 150 scooters van de weg zijn in Groningen.

Go Sharing is verrast, zegt uitbreidingsmanager Lloyd Drop. Het bedrijf is actief in ongeveer 30 andere gemeenten met in totaal 5000 voertuigen. ,,Wij hebben altijd een goede samenwerking gehad met de gemeente en de ondernemers. Het lijkt erop dat de keuze niet is gemaakt op basis van onze huidige aanwezigheid, maar alleen op de ingediende plannen.’’

Race 'met afstand' verloren

Drop vindt dat er onvoldoende toelichting is gegeven op de keuze. Op korte termijn wordt overleg gevoerd met de gemeente zegt hij. ,,We willen het graag bespreken.’’ Het plan zelf wil het bedrijf vanwege commercieel belang niet delen. Dat het er niet doorkwam, is 'een flink domper', zegt Drop. Of het lukt om de scooters op tijd weg te halen? ,,Operationeel zijn wij heel sterk dat kan binnen een paar dagen.’’

Ook de gemeente wil het plan van Go Sharing niet in de openbaarheid brengen vanwege het commercieel belang van het bedrijf, zegt een woordvoerder. Go Sharing verloor de scooterrace wel ‘met afstand’, zegt ze.

In een brief aan de gemeenteraad, staat dat de keuze is gemaakt omdat Felyx en Check vooral aansluiting zoeken op al bestaande verbindingen, zoals de bus en de trein. Zij willen het aantal ritten naar plaatsen als stations en grote parkeerplaatsen versterken. Net als het aantal ritten naar Haren, Ten Boer en Meerstad. Dat is mogelijk dankzij ‘dynamische prijzen’ die de bedrijven willen hanteren.

Onderwijs en 'microhubs'

Check richt zich volgens de gemeente bijvoorbeeld ook op 'microhubs' Dat moet voorkomen dat er overlast van gestalde deelscooters ontstaat. Check en Felyx willen goed parkeergedrag belonen en hebben de bedrijven daar ook een communicatieplan voor, dat plan rollen ze samen uit.

Daarnaast willen beide bedrijven hun medewerkers uit de gemeente halen en laten zij in de plannen zien welke rol sociaalwerkgeverschap daarin speelt. Verder willen zij samenwerking zoeken met technische opleidingen.

De gemeente vindt verder dat beide bedrijven een sterk plan voor de verkeersveiligheid van de gebruikers hebben. Zo zijn er instructievideo’s en worden ook rijlessen gegeven.

De vergunningen zijn voor twee jaar afgegeven. Daarna wordt gekeken of de vergunningen wordt verlengd of dat er opnieuw plannen gemaakt moeten worden aan de hand van nieuwe criteria.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen