Woningcorporatie Nijestee uit Groningen blundert en gooit huisraad van Amber bij het grofvuil: ruim 13.000 euro aan spullen kwijt en kapot

Per abuis heeft woningcorporatie Nijestee in Groningen afgelopen donderdag de inboedel van Amber Tuynman (28) in de vuilcontainer gegooid. De spullen zijn nu deels kapot, of verdwenen. Nijestee noemt het een enorme en spijtige fout en belooft het coulant op te lossen. Maar daar heeft Tuynman bar weinig vertrouwen in. “Ze willen niet garant staan voor alles.”

Vanwege de aanstaande verhuizing hadden Amber Tuynman (28) en haar vriend Pablo Divorato (38) de berging van hun huis aan de Johan Vermeerstraat volgestouwd met onder andere huisraad, kleding en onderdelen voor de motoren. Uiterlijk 31 augustus moesten ze hun appartement, dat ze van Nijestee huren, uit omdat het gebouw gesloopt wordt. Afgelopen donderdag, vier dagen voor de deadline, kwam Tuynman rond 16.00 uur thuis en ontdekte dat haar complete inboedel op straat lag.

‘Ze waren bezig om deze in hun privéauto te laden’

Daaromheen en tussendoor was Servicedienst Groningen met een man of drie in de weer met haar spullen. “Ik zag eerst de racefiets van mijn vriend op straat staan, dat vond ik al gek. Daar is hij heel zuinig op. Daarna zag ik mijn eigen koffer en vervolgens nog meer spullen die van mij waren, allemaal uit de berging.” Ze wist even niet wat te doen en keek verbouwereerd de mannen aan die struinden tussen haar eigendommen. “De zorgvuldig uitgezochte waardevolle spullen stonden op de stoep. Ze waren bezig om deze in hun privéauto te laden.”

Behoorlijk in shock sprak ze een van de mannen aan. “Hij vertelde dat ze er opdracht voor hadden gekregen van het bouwbedrijf. En dat de rest van mijn spullen in de container lag. Alles wat mijn vriend en ik opgebouwd en bij elkaar gesprokkeld hebben, lag daarin. Fotolijstjes van mijn peutertijd, de bank, dozen met kleding, gereedschap, motoronderdelen van mijn vriend. Alle spullen die belangrijk voor ons zijn, alles wat we mee wilde nemen naar ons nieuwe huis.”

Politie kan niet veel uithalen

Tuynman had haar vader toen al gebeld, en die nam contact op met de politie. Dat moest wel omdat de werknemers van Servicedienst Groningen volgens Amber niet echt meewerkten. “Ze wilden niet eens vertellen wie ze waren, en twee van hen gingen gewoon stoïcijns door met het vullen van hun auto terwijl ik in paniek vertelde dat het mijn spullen waren.” De politie kon echter niet veel uithalen, omdat het een civiel conflict is tussen verhuurder Nijestee en de huurder, aldus een woordvoerder.

“Nijestee nam het pas serieus toen we dreigden de pers in te schakelen, toen stond ik al vijf uur lang mijn eigen huisraad en grote delen van mijn leven van straat en uit de container te plukken”, vertelt Tuynman. Tijdens dat nare werk ontdekte ze dat er van alles kapot, besmeurd of verdwenen is. “Mijn huisraad lag tussen het afval. Overal zaten klodders mayonaise op, of het was kapot. Dozen en tassen lagen er opengereten tussen.”

Tassen vol motoronderdelen pleite

Tuynman ontdekte ook dat er van alles ontbrak. “Mijn vriend heeft motoren en een hoop dure spullen die daarbij horen. Van een motorpak, tot tassen vol onderdelen zoals een lading carburateurs. Die schade alleen al is meer dan 1300 euro. Zelf mis ik de kasjmier sjaals die ik tijdens mijn reis in India heb gekocht, die zijn prijzig en vooral een hele dierbare en tastbare herinnering. Daarnaast is een tasje edelstenenkettingen en andere sieraden foetsie. Het lijkt erop alsof ze zorgvuldig tussen spullen zijn weggehaald.”

In eerste instantie gaf Nijestee aan niet garant te staan voor de geleden schade. Tuynman: “Voor de werknemers weggingen, zeiden ze dat ze niet zeker wisten of Nijestee alles kon vergoeden, want het zou een verzekeringskwestie worden tussen de verhuurder en het sloopbedrijf.” Ze maakt zich daarover boos: “Dat is toch gek, of ze verzekerd zijn of niet, daar hebben wij niks mee te maken. De geleden schade door de fout van Nijestee moet worden vergoed.”

Inventarisatielijst

Diezelfde avond kreeg Tuynman een mailtje waarin de fout wordt toegegeven. Tuynman wordt gevraagd een inventarisatielijst te maken. Nijestee: “Dan gaan we nadenken over een redelijke prijs.” Vervolgens hoorde ze lange tijd niks van Nijestee.

Dat betekent niet dat Tuynman heeft stilgezeten. Integendeel. Haar dagen zijn gevuld met geregel waar ze niet om gevraagd heeft, terwijl ze middenin haar afstuderen zit. “Ik kon de eerste nacht amper slapen, dat lukt inmiddels wel wat beter. Maar het zit me echt diep. Van Nijestee moet ik nu aantonen wat wij kwijt zijn, wat kapot is, hoeveel geld dat waard is en het bewijs aanleveren dat het inderdaad van ons is. Dat is bijna onmogelijk. We hebben niet van al onze spullen het bonnetje en er zijn heel veel dingen die niet zoveel waard zijn, maar waar wel veel emotionele waarde aan vastzit.”

Daarnaast is Tuynman bezig met het verzamelen van getuigenverklaringen en bewijsmateriaal in de vorm van filmpjes en foto’s. Daar gaat ook veel tijd in zitten. “Ik ben sinds donderdag alleen maar hiermee bezig. Ik droom er zelfs over.” Al dat werk levert gelukkig wel wat op. Zo wordt haar vermoeden, dat werknemers van Groningen Servicedienst spullen van haar achterover hebben gedrukt, gesterkt. “Vier overbuurjongens zagen dat ze al onze spullen en dozen stonden uit te pakken. Dat gebeurde voordat onze huisraad in de container werd gesmeten. Ze beoordeelden zelfs uitgebreid wat de moeite waard was om te houden, vertelden de buren.”

Stomme fout

Dinsdagochtend, vijf dagen na het leeghalen van haar berging, werd Tuynman gebeld door de manager woonzaken van Nijestee. Die deed geen belofte over het garant staan voor de - materiële en immateriële - schade. En Tuynman moet nog steeds zelf bewijzen hoeveel schade ze heeft.

Directielid Jan Jaap Vogel erkent dat er sprake is van een stomme fout met grote gevolgen voor Tuynman. En daar voegt hij direct aan toe dat ze coulant omgaan met het vergoeden van de schade, maar: “We moeten wel vast kunnen stellen wat er in de berging lag. Onze ervaring in algemene zin leert dat huurders regelmatig misbruik maken van dergelijke situaties. Daarom stellen we ons voorzichtig op en kunnen we niet beloven dat we alles vergoeden. Als de huurder zegt dat er tien dure horloges lagen, moet dat wel aangetoond worden.”

‘Voorlopige bemiddelingsafspraak’

Servicedienst Groningen, het bedrijf dat de berging heeft leeggehaald, wil niks zeggen over het gebeuren. “Ga maar naar Nijestee voor vragen”, aldus vennoot Jascha Lettinga met een boze toon door de telefoon.

Update: vlak voor publicatie heeft Nijestee wederom contact opgenomen met Amber. Garanties zijn nog steeds niet gegeven, maar Tuynman is toch content met het belletje. “De toon is een stuk serieuzer geworden en we hebben een voorlopige bemiddelingsafspraak gemaakt.”

menu