Nog jaren wachten op een nieuwe Friesenbrücke; en dus ook op de Wunderline

Op 3 december 2015 ramde vrachtschip Emsmoon de Friesenbrücke bij Weener. Waarom duurt nieuwbouw zo lang?

Seinen op rood

Het is donderdag 3 december 2015. Het weer is met ongeveer 10 graden relatief mild. Het zicht is prima. Enkele tientallen kilometers over de grens bij Bad Nieuweschans vaart vrachtschip Emsmoon over de rivier de Eems. Het is circa zes uur ’s avonds als het schip de Friesenbrücke nadert. De seinen staan op rood, maar het schip mindert geen vaart en ramt uiteindelijk de spoorbrug. De 335 lange iconische brug, een belangrijke schakel tussen Groningen en Bremen, wordt verwoest.

Een pontje

Drie jaar later is er nog geen enkele vooruitgang te melden. Wandelaars en fietsers kunnen gebruikmaken van een pontje, hoewel die tijdens de wintermaanden uit de vaart is. Treinreizigers moeten tussen Weener en Leer nog steeds met bussen worden vervoerd. Politici, zowel in Duitsland als Nederland, schreeuwen om het hardst om herbouw dan wel nieuwbouw.

Beweegbare brug

Even lijkt het er in de maanden na de catastrofale aanvaring op dat de brug in 2021 weer op zijn plek ligt, maar dan meldt zich – achter de schermen – de directie van de Meyer Werft. Die ziet herstel niet zitten en dringt aan op een beweegbare brug. Dat vergemakkelijkt het passeren van de cruiseschepen. Uiteindelijk gaan de Duitse overheden en Deutsche Bahn akkoord. Gevolg is wel dat de spoorverbinding pas in 2024 gereed is. Maar dan ligt in Weener wel de grootste draaibrug van Europa. Schepen met een breedte van 56 meter kunnen dan gemakkelijk langs de draaibrug varen. Daarmee is de Meyer Werft voor de toekomst geholpen, maar de kosten lopen ook op. In eerste instantie werd van ongeveer 50 miljoen euro uitgegaan, nu wordt al gerept over tenminste 66 miljoen euro.

Op schema

Deutsche Bahn heeft inmiddels laten weten dat de voorbereidingen op schema liggen. Als alles volgens plan verloopt en aan alle vergunningen is voldaan, kan de bouw in 2022 beginnen. Zonder de interventie van de Meyer Werft zou de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen al in 2021 hersteld zijn. Dan was ook de Wunderline een forse stap dichterbij gekomen.

Europarlementariërs

Vorige week nog plaatsten elf Nederlandse en Duitse Europarlementariërs een handtekening onder een verklaring voor deze snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen. In twee uur trein je tussen Groningen en Duitse havenstad aan de Weser. De parlementariërs vinden dat het lang genoeg heeft geduurd en dat ook Brussel geld op tafel moet leggen voor internationale lijn. In Den Haag komt het onderwerp op 16 januari 2019 zeker aan de orde in de Kamercommissie infrastructuur en waterstaat. Het internationaal reizigersvervoer per spoor staat dan op de agenda. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven-Van der Meer zal ongetwijfeld iets zeggen over de lijn Groningen-Bremen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.