Noodfonds moet reddingsboei van taxibranche worden

Taxichauffeurs Richard van Kammen en Menno Weessies rijden beiden voor Taxi Noord. Foto: Jan Willem van Vliet

Taxi Noord is een van de duizenden bedrijven in het Noorden die geld willen uit het NOW-fonds. Met de uitkering kan eigenaar Ivar Faber zijn zeven werknemers in dienst houden.

Ze horen bijna net zo bij de Grote Markt als d’Olle Grieze zelf. De lange rij met taxi’s, wachtend op klanten die naar huis willen na het shoppen of het stappen. Maar de kroegen en restaurants zijn dicht en gewinkeld wordt er amper. En dus is ook de rij met taxi’s verdampt. De vervoersbranche is een van de sectoren waar de coronacrisis het hardst aankomt.

Het was voor Taxi Noord uit Groningen maandag bij het doen van de aanvraag uit het noodfonds dan ook niet moeilijk om aan te tonen dat het bedrijf meer dan 20 procent omzetverlies boekt ten opzichte van vorig jaar. Om in aanmerking te komen voor de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) moet een bedrijf minstens een vijfde van zijn omzet kwijt zijn.

Veel minder inkomsten

,,De eerste weken van deze crisis zaten we op 80 procent minder inkomsten”, zegt Ivar Faber, mede-eigenaar van Taxi Noord. ,,Inmiddels zitten we op zo’n 50 procent. Ja, het lijkt voorzichtig weer iets aan te trekken.” Maar lang niet genoeg om zijn bedrijf draaiende van te houden en al zijn personeel nog heel lang door te kunnen betalen.

En dus meldde Taxi Faber zich gisteren net als duizenden andere bedrijven uit Noord-Nederland bij de noodloketten van het UWV. Binnen twee tot vier weken zou het Rijk een voorschot moeten gaan uitkeren. ,,Eerst zien, dan geloven”, zegt Faber. Met dit geld kunnen bedrijven hun personeel blijven doorbetalen. Want dat is een voorwaarde om gebruik te mogen maken van het fonds: dat bedrijven iedereen in dienst houden.

Vaste klanten

Taxi Noord heeft zeven mensen op de loonlijst. Daarvan zit een deel thuis, maar zo houden ze wel hun baan. Faber heeft een deel van zijn wagenpark laten schorsen, zodat hij zolang geen verzekering hoeft te betalen voor deze taxi’s. ,,Dat scheelt al een heel stuk, want wat niet veel mensen weten, is dat een taxiverzekering peperduur is.”

Zijn bedrijf heeft aardig wat vaste klanten. ,,Zo kunnen wij nog een beetje doorrijden”, zegt Faber. ,,Maar bij collega’s die het alleen van opstappers moeten hebben is het een groot drama. Ik heb er al meerdere huilend aan de lijn gehad.”

menu