Verrassing: de kinderen in de noodopvang krijgen gymles van gymleraar Michiel Smit.

Noodopvang voor kwetsbare kinderen op De Sterren in Hoogezand: 'Ze is op school veiliger dan thuis'

Verrassing: de kinderen in de noodopvang krijgen gymles van gymleraar Michiel Smit. Foto: Duncan Wijting

Op de school voor speciaal basisonderwijs De Sterren is drie ochtenden in de week noodopvang voor kwetsbare kinderen, met ondersteuning van jeugdhulpinstelling Elker. ,,Meester! Ik ben mijn medicijnen vergeten.”

„Je moet eerst je tafel schoonmaken”, roepen de andere kinderen in het klasje. De jongen in trainingspak kijkt verbaasd. Wat nu weer? Eerst moest hij al zijn handen wassen.

Het is vreemd. De jongen is voor het eerst in vier weken weer op zijn school: De Sterren in Hoogezand. Maar dit is niet zijn gewone groep, het is een klein clubje van zes kinderen uit verschillende klassen van de bovenbouw.

„Hoe was het thuis?”, vraagt zijn leraar Pepijn Holsbeeke.

„Saai.”

De onzekere coronatijd kan problemen verergeren

De Sterren, school voor speciaal basisonderwijs, heeft sinds vorige week noodopvang voor kwetsbare kinderen. Op De Sterren zitten kinderen die in het normale leven al extra ondersteuning nodig hebben. Deze onzekere coronatijd, zonder school als vaste basis, kan spanning in gezinnen brengen en gedragsproblemen verergeren.

„Meester!” Een meisje met vlechtjes dat het liefst de hele dag door tekeningen maakt, steekt verschrikt haar vinger in de lucht. „Ik ben mijn medicijnen vergeten. Die neem ik altijd na het ontbijt.” Haar moeder blijkt al onderweg.

Improviseren

Deze opvangochtend is improviseren. Holsbeeke moet straks in de pauze nog even videobellen met een leerling uit zijn gewone klas, die hij ondertussen thuis aan de gang moet houden. Hij krijgt hulp van Judith Bos, een pedagogisch medewerker van jeugdhulpinstelling Elker die nu even ‘juf Judith’ is. Zij is er elke ochtend voor structuur en veiligheid, de leraren wisselen elkaar af. Samenwerking met Elker is al langer een wens van De Sterren (en overkoepeld schoolbestuur Renn4), door de coronacrisis is het versneld geregeld.

Na een paar ochtenden hoort Bos er op De Sterren al helemaal bij. Een stil meisje uit de klas heeft voor haar een raadseltje gemaakt. Bos krijgt vier uitgeknipte letters - de O, de V, de L, de E - en moet er een woord van maken. „Voel?”

„Nee juf. Love .”

Een moeilijke keuze

Toen duidelijk werd dat de sluiting van de scholen langer zou duren dan drie weken, heeft de gemeente Midden-Groningen sociale teams en scholen gevraagd noodopvang te organiseren voor kwetsbare kinderen. De hulpverleners die bij de gezinnen betrokken zijn - niet de leerkrachten - bepalen wie wel en niet in aanmerking komen voor de opvang. Een moeilijke keuze, want in het speciaal (basis)onderwijs zijn eigenlijk alle kinderen kwetsbaar. Maar deze opvang is echt voor nood.

„Ze is op school veiliger dan thuis”, vertelt een moeder over haar dochter. „Ze heeft een broer met autistische kenmerken. Als hij boos is, uit hij dat naar haar toe. Ik ben alleen, en moet de hele tijd politieagent spelen. Ik moest wel even nadenken toen het sociaal team opvang aanbood. Als mensen zien dat ze naar school gaat en vragen waarom, moet ik zeggen: voor de nood. Maar voor ons gezin is het beter.”

Nooopvang geeft lucht

Drie ochtenden noodopvang geeft lucht. En in de klas is het best gezellig. Vandaag is als verrassing gymleraar Michiel Smit aanwezig en mogen ze sporten. Een stuiterend jongetje vertelt enthousiast dat hij wel gymkleren bij zich heeft, omdat hij die voor de sluiting - vier weken geleden - op school had laten hangen.

„Hopen dat ze niet te erg stinken”, zegt Smit terwijl hij zijn neus dichtknijpt. Holsbeeke ziet een voordeel. „Houdt iedereen wel vanzelf anderhalve meter afstand van je.”

menu