Noorderzon: veiligheid gaat voor alles

Noorderzon: veiligheid gaat voor alles

De organisatie van het stad-Groninger festival Noorderzon noemt de veiligheid van de 800 vrijwilligers en de 10 tot 15.000 bezoekers dagelijks als belangrijkste argument om het kunstwerk ‘Toys in the Attic' van beeldhouwer Harma Heikens achter slot en grendel te houden.

De organisatie van het stad-Groninger festival Noorderzon noemt de veiligheid van de 800 vrijwilligers en de 10 tot 15.000 bezoekers dagelijks als belangrijkste argument om het kunstwerk ‘Toys in the Attic' van beeldhouwer Harma Heikens achter slot en grendel te houden.

De deuren van de showcontainer op het festivalterrein in het Noorderplantsoen gingen vrijdagmiddag dicht om het beeld, een fantasiefiguur met het onderbroekje op de enkels en een penis bij de mond, aan het zicht te onttrekken. Dat besluit werd genomen nadat twee mannen het wilden vernielen en festivalmedewerkers bedreigden.

De festivalorganisatie zegt in een schriftelijke verklaring niet gezwicht te zijn voor de dreiging, maar dat het vooral een praktisch besluit is geweest ‘om het directe gevoel van veiligheid te waarborgen'. Een weloverwogen beslissing, omdat Noorderzon geen afsluitbaar museum, galerie of andere tentoonstellingsplek is met alarmapparatuur.

Noorderzon verwijt de kunstenares dat ze de publiciteit heeft gezocht, alvorens festival en galerie Sign, de curator van Heikens, na het incident in alle rust – en niet op de tweede drukke festivaldag - tot een oplossing konden komen.

Het festival noemt het sluiten van de container ‘een klein incident' en vindt dat het Dagblad van het Noorden aan stemmingmakerij doet, door in een voorpaginaverhaal in de zaterdagkrant de kant van de beeldhouwer te kiezen met de kop: ‘Noorderzon zwicht voor dreiging'.

Meer Noorderzon? Klik hier

menu