OV-bureau komt toch met veranderplannen voor busroutes in Groningen en Drenthe

Ter illustratie, bussen van Qbuzz. Foto: Archief

Het OV-bureau Groningen Drenthe wil volgend jaar opnieuw busroutes inkorten om ze voor het gros van de reizigers sneller en daarmee aantrekkelijker te maken.

De plannen gaan deze week op het gebruikelijke moment de inspraak in, hoewel het effect van de coronacrisis op het openbaar vervoer nog volslagen onduidelijk is. Volgens woordvoerder Jorne Bonte legt het OV-bureau de plannen gewoon voor aan de politiek, reizigers en bewoners.

Geen geld voor vernieuwing

De plannen, dinsdag naar buiten gebracht door de provincies, zijn kostenneutraal: er is volgend jaar geen geld voor vernieuwing. Tegenover meerkosten (onder andere een paar ton omdat bussen op sommige plekken langer en de file staan, het terugdraaien van bezuinigingen omdat er toch meer mensen met de bus gaan dan gedacht) staan bezuinigingen op plekken en momenten waar(op) bijna niemand in de bus zit.

Zo vervalt de route van lijn 51 tussen Zuidlaren en Gieten. Het OV-bureau noemt dat als voorbeeld om slimmer met de dienstregeling om te gaan en beter af te stemmen op de reisbehoeftes. ,,We gebruiken het geld liever om wat te doen aan de overvolle busritten van de buslijnen 50 en 51 tussen Assen en Groningen.’’

Volgens Bonte worden de voorgenomen veranderingen natuurlijk onder extra voorbehoud gepresenteerd. ,,Omdat we nog niet weten hoe dicht mensen straks op elkaar mogen zitten en welke financiële afspraken het rijk met ons maakt.’’ Volgens hem is het duidelijk dat het busvervoer niet op de oude voet door kan gaan als de lage reizigersaantallen (die vielen terug naar 8 procent en zitten nu weer op circa 20 procent) aanhouden.

Aangepaste dienstregeling

Sinds medio maart rijden de bussen volgens een aangepaste zaterdagdienstregeling. Daar voegen het OV-bureau (verantwoordelijk voor het openbaar busvervoer) en uitvoerder Qbuzz langzaam steeds meer extra bussen aan toe om te voorkomen dat mensen dichter dan 1,5 meter bij elkaar komen te zitten.

Volgens autobranche organisatie RAI heeft 20 procent van de OV-reizigers in aangegeven bij verdere versoepeling geen gebruik meer te maken van het openbaar vervoer en te kiezen voor individueel vervoer. Maandag bleek uit een rondvraag van EenVandaag dat de helft van het aantal OV-reizigers zou afhaken.

Bonte: ,,Wij zijn niet zo somber omdat we denken dat iedereen straks toch weer naar z’n werk of opleiding gaat. Minder vaak misschien, maar toch. Er valt voorlopig niets zinnigs over te zeggen en het staat ook los van de veranderingen die wij willen doorvoeren.’’

Sneller doorrijden

De wijzigingen zijn vooral bedoeld om het busvervoer te versnellen. Ondanks gemopper als een buslijn dwars door een dorp of wijk verdwijnt, levert een vervangende buslijn langs of op één hoofdweg volgens het OV bureau vaak meer reizigers op. ,,Dat zien we op allerlei plekken en is de basis van het succes van onze Qliners en Q-link bussen’’, zegt Bonte.

Het zet een positieve beweging in gang. ,,Meer reizigers betekent meer bussen en dat trekt weer nieuwe extra reizigers aan. Mensen lopen of fietsen liever naar een bushalte waar vaak een snelle bus voorbij komt, dan dat ze voor de deur af en toe in een langzame bus kunnen stappen. Voor hun eigen deur willen ze trouwens zelden een halte: dat wordt dan liever de deur van de buurman.’’

De keuze voor zo’n systeem betekent routes waar bussen sneller kunnen doorrijden. Geen Bottelroosstraat en Elzenlaan meer bijvoorbeeld, voor lijn 9 in de Groninger woonwijk Selwerd. De bus komt straks alleen nog maar op de Eikenlaan en de Iepenlaan. Door een combinatie met lijn 10, die uit de Asingastraat en de Bedumerweg verdwijnt en de Iepenlaan voor zijn rekening neemt, zijn reizigers sneller op het Noorderstation. Ook in de wijk Hoornse Meer is zo’n route verkorting in de maak. ,,Er is in Selwerd alle begrip voor. Met Paddepoel Noord, waar dat in de toekomst ook zou kunnen, moeten we nog in gesprek.’’

Meer buslijnen

Het OV-bureau probeert met meer directe verbindingen tussen de stadsranden ook het Hoofdstation wat meer te ontlasten. Zo gaan er volgens de plannen meer bussen rijden tussen De Wijert, Martini Ziekenhuis en P+R Hoogkerk, komt er een nieuwe snelle buslijn van station Europapark naar P+R Kardinge (en de scholen in Lewenborg) en begint een proef met een soortgelijke verbinding tussen P+R Kardinge en de Zernike Campus Groningen. Daarvoor krijgt de Zernikebus (lijn 107) uit Stadskanaal, die nu via de Gieten en de A28 rijdt, een nieuwe route via Hoogezand en de A7.

Scholieren uit Stadskanaal en Ter Apel kunnen vanaf de nieuwe dienstregeling een halfuur eerder op school in Emmen zijn omdat de extra bus van lijn 73 niet meer de hele route volgt, maar als snelbus gaat rijden. Ook met lijn 142 (Ter Apel- Emmen) zijn scholieren straks korter onderweg omdat de helft van de bussen via Angelslo en het Scheper ziekenhuis gaat rijden. Het OV-bureau ziet het als proeven voor een mogelijke vaste snelbus tussen Stadskanaal en Emmen in de toekomst.

Versnelling in Drenthe

Ook in Drenthe komen er wijzigingen in de routes van bussen. Zo rijdt de rechtstreeks bus van Assen naar Emmen (lijn 21) vanaf december niet meer door Erm maar over de N381. Dat scheelt 10 minuten. ,,Een idee van het OV consumentenplatform. Deze bus is straks even snel als de route via Gieten, die voor reizigers minder prettig is omdat ze moeten overstappen.’’ Het is de bedoeling dat Sleen en Erm een vervangende bus krijgen (lijn 25 van Coevorden via Zweeloo naar Emmen).

Ander voorbeeld van zo’n ‘versnelling’ is het schrappen van de bushalte in Nieuwlande: lijn 33 blijft op de Pereboomweg, dat scheelt 4 minuten en kost de gemiddeld negen passagiers uit Nieuwlande 1,6 kilometer fietsen. Het OV-bureau wil vanaf december af van de overstap in Zuidwolde op de route Hoogeveen- Meppel. Buslijn 34 zal ook iets sneller op z’n bestemming zijn door een nieuwe halte in Rogat, maar die waarschijnlijk pas in 2022 klaar.

menu