OV-bureau verwacht in oktober meer duidelijkheid over gevolgen coronacrisis voor busverkeer in Drenthe en Groningen

Het OV-bureau probeert het netwerk van stads- en streekbussen, Q-linkbussen en Qliners van Qbuzz zo goed mogelijk in stand te houden tijdens de coronacrisis. Foto: DvhN

OV-bureau Groningen Drenthe verwacht in oktober meer duidelijkheid over de gevolgen van de coronacrisis voor het busverkeer in beide provincies.

Het kabinet zegde het openbaar vervoer tijdens Prinsjesdag 720 miljoen euro steun toe voor de eerste helft van 2021. Dat is de helft van de beschikbaarheidsvergoeding die bus- en treinbedrijven dit jaar krijgen, en waarmee ze maximaal 93 procent van hun kosten vergoed krijgen.

Toch betekent de toezegging niet dat de huidige dienstregeling tot de zomer van volgend jaar onveranderd blijft, zegt directeur Wilko Mol van het OV-bureau in Assen. ,,We hoeven niet op stel en sprong een toekomstplan vol bezuinigingen te maken, maar we spelen vanaf januari wel alvast in op de nieuwe situatie. Zo voorkomen we dat mensen in de zomer in één klap met mogelijke verslechteringen worden geconfronteerd. Dat zou niet verstandig zijn.’’

Aantal reizigers nog lang niet op oude niveau

Wat er precies in januari en later verandert, durft hij nog niet te voorspellen. De sector verwacht dat het nog wel een paar jaar duurt voordat het aantal reizigers terug is op het oude niveau, zolang het virus rondwaart en thuiswerken en -studeren wordt aangeraden. Mol verwacht eind dit jaar weer op driekwart van het aantal reizigers te zitten.

Welk bedrag Groningen en Drenthe volgend jaar krijgen, weet hij evenmin. ,,Over de verdeling moeten we binnen de sector nog onderhandelen. Dat doen we in goed overleg. Corona heeft ons veel negatiefs gebracht, maar zorgt er nu ook voor dat alle betrokken instanties en bedrijven elkaar beter dan ooit weten te vinden.’’

Mol zegt dat de steun afhangt van allerlei factoren die per regio sterk kunnen verschillen. ,,Het wordt maatwerk, op grond van onder meer de kostendekkendheid en van de mate waarin reizigers terugkeren. Wat dat betreft worden de komende drukste maanden − tot april − voor ons erg belangrijk. We moeten er ook voor zorgen dat scholen en bedrijven het vervoer blijven spreiden.’’

Dienstregeling verandert pas in januari

OV-bureau en Qbuzz besloten na de zomer extra in te zetten op flexibiliteit door reservebussen achter de hand te houden. Dat werpt volgens Mol vruchten af. ,,Het is nog steeds erg rustig in de bussen naar de Zernike Campus in Groningen, maar sommige streeklijnen en Qliners moeten en kunnen we nu ook versterken.’’

De maatregelen leiden vrijwel zeker tot een primeur: de dienstregeling verandert niet zoals gebruikelijk op de tweede zondag in december, maar pas in januari. ,,Er gaan veel stemmen op om tot na de kerstvakantie te wachten en zo te veel veranderingen achter elkaar te voorkomen.’’

Het OV probeert reizigers met reclamecampagnes terug te halen naar bus, tram en trein. Voor de zomer riep de sector, met name NS, zelf om het hardst reizigers op om liever niet met het openbaar vervoer te reizen. De mondkapjesplicht, die nergens anders geldt, deed het imago van het openbaar vervoer geen goed.

menu