Ov in Nederland krimpt met 10procent door corona. In Groningen en Drenthe gaat de bijl in de spitsbussen, maar blijft de streeklijn overeind

De bussen van Qbuzz. Foto: Kees van de Veen

Reizigers gaan komend jaar veel merken van de crisis in het openbaar vervoer. Landelijk krimpt de dienstregeling van bussen en treinen met maximaal 10 procent, als gevolg van het verlies van inkomsten door de coronacrisis. Qbuzz in Groningen gaat vooral minder rijden in de spits en houdt de basisstreeklijnen in de lucht.

In Groningen en Drenthe bezuinigt het OV-Bureau 4 miljoen euro. ,,In deze regio gaat er 5 procent van de busritten in de dienstregeling af’’, vertelt een woordvoerder van Qbuzz.

Concreet betekent het dat vooral bussen die meerdere malen per uur rijden, minder vaak gaan rijden. Vooral in de spits zal dat gevolgen hebben. Daarbij valt te denken aan Qliners en Q-linkbussen naar Drachten (lijn 304) en de lijn 6 die niet meer doorrijdt naar Haren. Ook zijn er straks minder studentenlijnen, zoals lijn 15 en streekbussen naar Zernike in Groningen.

Efficiënter rijden

De bussen rijden straks efficiënter op een aantal plekken. Niet meer dwars door wijken of dorpen, maar over grotere wegen naar de eindbestemming. Daar kunnen reizigers vervolgens overstappen op de streekbussen.

Bussen van en naar de kleinere dorpen in de provincies blijven gehandhaafd, al gaan er waar mogelijk kleinere bussen rijden. Een beperkt aantal reizigers wordt verwezen naar de hubtaxi. Daartegenover staat dat meer bussen gaan rijden langs ziekenhuizen in Emmen, Hoogeveen en Scheemda.

‘Meer overheidssteun nodig’

In gesprek met het Algemeen Dagblad zegt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL, dat meer financiële steun nodig is om ook in de toekomst alle voorzieningen overeind te houden. ,,De marges in het ov zijn flinterdun. Willen we pijnlijke ingrepen voorkomen, dan heeft het ov zeker enkele jaren extra overheidssteun nodig.’’

menu