Wen er maar vast aan, weggebruiker. Talloze wegen in Oldambt blijven de komende jaren in slechte staat. Maar is er hoop? Het wachten is op een deltaplan.

Dat de wegen in de gemeente Oldambt er slecht bijliggen, is genoegzaam bekend. Tientallen miljoenen euro’s kost het herstel. Maar van een bijna kale kip valt niets te plukken. Oldambt heeft amper geld, er moet flink bezuinigd worden, dus de gaten in het asfalt en de slechte bermen blijven in stand. Het credo voor de weggebruiker luidt dan ook: blijf alert, let op de waarschuwingsborden.

Droogte reden voor schade aan wegen en dat is een landelijk probleem

Wethouder Jurrie Nieboer (PvhN) van de gemeente Oldambt heeft in kaart laten brengen wat de herstelkosten zijn. Geen klein bier; de goedkoopste variant kost 23 miljoen euro, de duurste in ieder geval 30 miljoen euro. Voor beide opties is geen geld. Dus rekent Nieboer op de steun van vooral het rijk. Een deltaplan moet er komen. Want, zo redeneert Nieboer: de schade is veroorzaakt door droogte. En dat is onderhand een landelijk probleem.

Maar het rijk heeft op dit moment andere prioriteiten; woningbouw bijvoorbeeld. Dat beseft Nieboer ook. Dus waarschuwt hij vooraf dat de weggebruiker de komende jaren niet al te veel hoeft te verwachten wat betreft een mooi asfaltdek. Met lapmiddelen denkt Oldambt de ergste nood te kunnen lenigen. Maar dat kun je geen jaren volhouden.

Oldambt zet daarom in op een nieuwe techniek. Hierbij wordt de bestaande wegconstructie – inclusief teerhoudend asfalt – verwerkt tot de nieuwe fundatie. Teerhoudend asfalt dient normaal als verontreinigd afval afgevoerd te worden en tegen hoge kosten te worden gestort. In deze ‘optie B’ wordt het middels het toevoegen van bitumen en cement ingepakt en verwerkt tot de nieuwe fundatie van de weg. Deze wordt vervolgens voorzien van een nieuwe asfaltdeklaag.

Nieboer noemt het een passende technische oplossing. Hij heeft de raad aangegeven dat de gemeente voor de zogenaamde optie B gaat, maar dat deze methode nog nergens in Nederland is ingezet. Het wachten is op toestemming van het ministerie. Die wordt later dit jaar verwacht.

Oldambt vraagt ministerie om toestemming voor optie B

Krijgt Oldambt toestemming voor deze methode, dan voldoet de gemeente ook aan een aantal gemeentelijke en maatschappelijke doelstellingen. Want, zo legt Nieboer uit: minder CO2-uitstoot; circulaire economie; minder overlast voor de omgeving; een snelle uitvoeringstijd; lagere kosten.

Om zijn voorkeursmethode kracht bij te zetten, toont Nieboer een batterij aan cijfers. Hij legt uit: voor een gemiddelde weg van ongeveer 6 meter breed en circa 1 kilometer lang is het concrete voordeel van CO2-uitstoot berekend. Het gaat dan om 350 vrachtwagenbewegingen minder, wat overeenkomt met 67,2 ton CO2. Minder produceren van circa 700 ton asfalt is goed voor 39,4 ton CO2. Gezamenlijk betekent dit dus een reductie van 106,6 ton CO2. Dit staat gelijk aan 14 jaar directe energie-uitstoot van één gezin of het verbruik van 31.800 kilo kantoorpapier of de productie van 26.500 Big Macs.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen