Ombouw Ring werpt schaduw vooruit

De ombouw van de zuidelijke ringweg in Groningen, die volgende jaar moet beginnen, werpt z’n schaduw vooruit. Letterlijk en figuurlijk.

Omrijden

Telecomkabels, internet, waterleidingen, rioleringsbuizen, elektriciteit. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er wordt aan gemorreld, her en der langs de ringweg in Groningen. Onder de vlag van ‘voorbereidende werkzaamheden’ wordt er al een jaar lang gegraven, verlegd en nieuw aangelegd. Omrijden - vooral omfietsen en omlopen: het autoverkeer wordt aardig ontzien - is aan de orde van de dag.

Stad, provincie en Rijkswaterstaat steken daarmee alvast tientallen miljoenen euro’s in de grond. Ze vertrouwen erop dat de Raad van State, die het definitieve bouwbesluit vorig jaar al voor 95 procent goedkeurde, geen roet meer in het eten gooit.

Onveilig

Ook de inmiddels aangewezen aannemer staat te trappelen om te beginnen. Bouwcombinatie Herepoort mag aan de slag zodra de Raad van State volledig akkoord gaat met het Tracébesluit.

Omwonenden kunnen nauwelijks geloven dat het zo ver komt. Ze vinden het plan onveilig. Met name het verdiepte deel (Hereweg - Winschoterdiep) van de weg waar de automobilist vrijwel tegelijkertijd een combinatie van bochten, hellingen, weefstroken, smalle rijstroken, korte vluchthavens en de afwisseling van licht en donker wacht.

,,In de plannen staat letterlijk dat de eerste bocht bewust scherper is gemaakt zodat men afremt voor de tweede bocht. Het zegt ons genoeg’’, zegt woordvoerder Kars Marnink van de stichting Leefomgeving Zuidelijke Ringweg. ,,Het is gekunsteld. De rijstroken zijn ook al extra smal gemaakt en er is geen ruimte meer over voor een ander ontwerp. Als de verkeersveiligheid in de ogen van de Raad van State niet deugt, leidt dat ongetwijfeld tot vernietiging van het Tracébesluit en is het over en uit met de ombouw. Dan kunnen we uitkijken naar een betere oplossing waar vooral de stad van profiteert in plaats van het doorgaande verkeer. Dit is een heilloos plan. Te duur en te ingrijpend voor wat het oplevert.’’

Kritiek

Tijdens een volksraadpleging bij aanvang van de discussie gaven Stadjers direct de voorkeur aan een volledige tunnel of een andere route. Door het verdwijnen van op- en afritten zien woonwijken als De Wijert, Helpman en Rivierenbuurt extra verkeer op zich afkomen.

Die-hards grijpen procedure- en planfouten aan om de aanleg te voorkomen. Kritiek op het verdwijnen van vele honderden bomen, het parkje bij De Papiermolen en de snelle (OV)verbinding tussen Drenthe en de binnenstad onder het Julianaplein mocht de politiek niet zelf tot aanpassingen vermurwen.

Het ontbreken van een kosten-baten analyse deerde evenmin. Stad en provincie willen de investering van bijna 700 miljoen euro (deels Zuiderzeelijngeld) in de bereikbaarheid en daarmee de economie van de regio niet mislopen, ook al wordt bijvoorbeeld het dempen van het Winschoterdiep achter de schermen inmiddels door menigeen betreurd.

De ombouw maakt de A7/N7 tussen Hoogkerk en Driebond ongelijkvloers, inclusief Julianaplein (dat wordt 5 meter hoger) en Vrijheidsplein. Eemspoort en Driebond krijgen nieuwe aansluitingen. Volgens de plannen start de ombouw volgend jaar en duren de werkzaamheden vijf jaar. De klus levert vier regionale wegenbouwers 1825 ‘arbeidsjaren’ werk op.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.