Omstreden beeld blijft achter slot en grendel op Noorderzon

Omstreden beeld blijft achter slot en grendel op Noorderzon

Het omstreden kunstwerk ‘Toys in the Attic' van Harma Heikens (1963) blijft achter gesloten deuren op het stad-Groninger festival Noorderzon. Dat is de uitkomst van een gesprek zaterdagmiddag tussen curator Galerie Sign en de festivalorganisatie.

Het omstreden kunstwerk ‘Toys in the Attic' van Harma Heikens (1963) blijft achter gesloten deuren op het stad-Groninger festival Noorderzon. Dat is de uitkomst van een gesprek zaterdagmiddag tussen curator Galerie Sign en de festivalorganisatie.

Noorderzon besloot vrijdag het beeld in de showcontainer op het festivalterrein in het Noorderplantsoen uit het zicht te houden, nadat twee mannen het probeerden te vernielen en medewerkers bedreigden.

Heikens vindt het een teleurstellende beslissing: ,,Ik begrijp de zorgen over de veiligheid van vrijwilligers. Maar het feit dat geen aangifte is gedaan van de bedreigingen wekt twijfels over de ernst ervan. Er komen altijd reacties. Als het bij de eerste de beste negatieve reactie ophoudt, is het einde kunst.''

Ze vermoedt dat het definitief sluiten van de container een wraakoefening is omdat ze zelf de pers opzocht. Heikens noemt het teleurstellend dat niet alle mogelijkheden zijn onderzocht om het werk voldoende te beveiligen: ,,Dit gaat helemaal voorbij aan het belang van de kunst. Ik heb eerder negatieve reacties gehad, maar dat werd op een andere manier opgelost. Dat dit dan in je eigen stad moet gebeuren.''

Werken van de andere kunstenaars van Sign blijven wel te zien op Noorderzon. De galerie en Noorderzon wilden niet over de telefoon reageren en komen later op de zaterdag met een schriftelijke reactie.

menu