Opnieuw ramt een schipper een brug over een belangrijke Nederlands-Duitse vaarroute: miljoenen euro's schade

Een Poolse schipper ramde deze brug bij Emsbüren in Emsland. Foto: Wasser und Schifffahrtsamt Rheine

En opnieuw ramde een schipper een brug over een belangrijke Nederlands-Duitse vaarroute. Een Poolse kapitein onderschatte de hoogte van de brug over het Dortmund-Ems kanaal bij Gleesen - Emsbüren - met als gevolg miljoenen euro’s schade.

Op de vaarroute Delfzijl-Lemmer zal het de komende weken, wellicht zelfs maanden, mogelijk drukker worden. Binnenvaartschippers die normaal gesproken via de rivier de Eems naar - of van het Ruhrgebied en midden Duitsland varen, moeten een alternatieve route kiezen. Die gaat van de zeesluizen van Farmsum, via het Eems- en Prins Margrietkanaal naar Lemmer. Via het IJsselmeer gaat het dan naar Duitsland.

,,Maar dat kost toch bijna twee dagen”, weet Erik Schulz. Hij is voorzitter van de BLN Koninklijke Schuttevaer, met ongeveer 2500 leden een vereniging van formaat. Enkele leden van Schulz’ vereniging komen deze week vanuit Berlijn naar Nederland. Ze overleggen welke route ze moeten nemen. ,,De binnenscheepvaart zit niet op slot”, weet Schulz. ,,Maar omvaren is natuurlijk nooit leuk. Het kost tijd en geld.”

Rijkswaterstaat monitort dagelijks verkeersintensiteit Lemmer-Delfzijl

Rijkswaterstaat Noord-Nederland monitort dagelijks de verkeersintensiteit op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD). ,,We zijn op de hoogte van het ongeval in Duitsland met de brug. Vooralsnog zien we geen knelpunten, want de HLD heeft voldoende ruimte en capaciteit. De verwachting is dat we geen extra maatregelen hoeven te nemen”, zegt woordvoerder Anne van der Meer. Jaarlijks varen er gemiddeld 71.000 schepen over de hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl. ,,Op de vaarroute is er vanwege de coronacrisis sowieso minder recreatievaart.”

Ondertussen doet het Schifffahrtsamt in Rheine onderzoek naar de oorzaak van de aanvaring. De kapitein (65) heeft vrijwel zeker de hoogte van de zestig meter lange brug onderschat. De doorvaar-hoogte was 4,50 meter, maar omdat het 85 meter lange vrachtschip niet was beladen lag het hoger in het water. Er was dus onvoldoende ballastwater aan boord, waardoor de stuurhut de brug precies in het hart ramde. Een bloedproef wees uit dat de kapitein niet had gedronken. Niemand aan boord van het schip, met Poolse bemanning, raakte gewond. De Duitse Rijkswaterstaat is naarstig op zoek naar een drijvende kraan die het takelwerk op zich kan nemen. En dat is een hele toer, omdat de kraan niet breder dan 9,65 mag zijn, vanwege de breedte van de sluizen.

Brug zou al vervangen worden

De brug over het Dortmund-Ems kanaal is in 1954 gebouwd en staat op de nominatie om vervangen te worden. De nieuwe brug krijgt een doorvaar-hoogte van 5,25 meter. Het Dortmund-Ems kanaal, dat aansluit op de rivier de Eems, verbindt sinds 1899 het Oostelijke Ruhrgebied met de zeehavens van Delfzijl en Emden. Het gaat om een traject van ruim tweehonderd kilometer. Dagelijks wordt de vaarroute vanuit Delfzijl en Emden over de rivier de Eems door circa twintig binnenvaartschippers gebruikt. Voor de binnenvaartschippers: het ongeval vond plaats ter hoogte van kanaalkilometer 131. Het gaat om het traject tussen de sluizen van Venhaus en Hesselte.

Het is niet de eerste keer dat een schip een brug over een belangrijke Nederlands-Duitse vaarroute ramt. In december 2015 botste vrachtschip Emsmoon tegen de Friesenbrücke over de Eems bij Weener. Het internationaal treinverkeer tussen Nederland en Duitsland ligt sindsdien stil. Op het traject Weener-Leer worden bussen ingezet. Naar verwachting is de spoorbrug in 2024 weer te gebruiken; kosten tussen de 66 - en 80 miljoen euro.

Bij Van der Veen Shipping in Farmsum bevoorraden ze regelmatig schepen die over de rivier de Eems Duitsland ingaan. Op dit moment hebben ze even geen klanten die die kant opgaan.

menu