Onderzoek onder bijna 4000 mensen: Liever virusvrij in de auto dan reizen met de trein

NS gaat aanmeldservice voor drukke treinen testen ANP

Twintig procent van de ov-gebruikers zal bij verdere versoepeling van de lockdown geen gebruik meer maken van het openbaar vervoer. De auto en de fiets zijn favoriet als alternatief.

Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van de RAI Vereniging onder bijna 4000 mensen. Van de ov-mijders kiest 63 procent voor de eigen auto en 18 procent voor de fiets, 1 procent voor de motor en de rest is er nog niet uit. De helft van de ov-reizigers weet zeker dat ze blijft reizen met het ov, maar 28 procent twijfelt nog.

Niet gelukkig met de uitkomst

De RAI Vereniging is niet gelukkig met de uitkomst. Voorzitter Steven van Eijck: ,,We moeten voorkomen dat ov-reizigers straks massaal de auto instappen en wij alsnog met z’n allen in de file staan.’’

Door corona is het fileprobleem tijdelijk opgelost, maar of dat zo blijft is ongewis. ,,Wij constateren twee belangrijke ontwikkelingen. Mensen gaan vaker thuis werken en reizigers hebben meer behoefte aan individueel vervoer.’’ Deze uitkomsten sluiten volgens Van Eijck aan bij het recent verschenen onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteit dat ook concludeert dat mobiliteit en werksituatie mogelijk blijvend veranderen.

Reisgedrag

Als gevolg van de coronacrisis hebben veel mensen het reisgedrag drastisch aangepast.  Sinds de coronacrisis werkt 56 procent van de respondenten thuis (was 6 procent) en voor 38 procent van de ondervraagden is niets veranderd. Bij een verdere versoepeling van de lockdownmaatregelen, blijft 26 procent van alle respondenten in de toekomst ook vaker thuiswerken.

,,Het aandeel thuiswerkers groeit van 6 naar 26 procent. Dat is goed nieuws, te meer omdat een belangrijk deel van deze groep automobilisten zijn. Een kwart van alle automobilisten blijft vaker thuiswerken, waardoor de filedruk mogelijk blijvend afneemt. Als deze groep automobilisten twee dagen per week thuiswerkt, hebben we 10 procent minder verkeer op de weg per week. Niet alleen voldoende om een groot deel van de files op te lossen, maar levert ook een potentiële besparing van ruim 0,4 megaton CO2 per jaar.’’

Ook brancheorganisatie Bovag constateerde al dat de vraag naar individueel vervoer toeneemt en turfde een stijgende verkoop van scooters en e-bikes.

menu