Onderzoek spoor Eemshaven vier maal duurder dan reparatie

Het onderzoek om de aan te leggen spoorlijn Roodeschool-Eemshaven aardbevingsbestendig te maken is vier keer duurder dan de benodigde maatregel.

Dat blijkt uit een brief van de provincie aan minister Henk Kamp van Economische Zaken. Het onderzoek, dat ProRail met de Nam uitvoerde, kostte bijna 50.000 euro. Het aardbevingsbestendig maken van de spoorlijn kost slechts 12.000 euro. Volgens ProRail volstaat het om zogeheten geotextiel onder de spoorbaan aan te brengen.

De spoorverbinding tussen Roodeschool en de Eemshaven moet in april 2018 klaar zijn. In de Eemshaven wordt een station gerealiseerd nabij de terminal van AG Ems die een veerverbinding met het Duitse eiland Borkum onderhoudt.

Omdat over aardbevingsbestendig bouwen bij het spoor door de overheden en de Nam nog geen sluitende afspraken zijn gemaakt, wil de provincie dat het ministerie van Economische Zaken voor de kosten opdraait. Het ministerie kan het geld vervolgens weer op de Nam verhalen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.