Eigenaar Arno Tijmens van tweewielerzaak TrendEWheels in Groningen op een e-step.

Onweerstaanbare E-step zoeft door Groningen en Assen maar mag nog lang niet de weg op

Eigenaar Arno Tijmens van tweewielerzaak TrendEWheels in Groningen op een e-step. Foto: Duncan Wijting

De e-step maakt overal een onstuitbare opmars. Behalve in Nederland, waar het vervoermiddel verboden is.

Steeds vaker zie je er in Groningen of Assen eentje voorbijzoeven: de e-step. Superhandig voor de zogeheten last mile van station naar werk- en studieplek. En doordat hij licht, klein en opvouwbaar is makkelijk over de schouder mee te nemen. Geen wonder dat hij vooral in grote buitenlandse steden de laatste paar jaar enorm populair is geworden.

Hij is ook nog eens goedkoop. Voor minder dan 500 euro heb je er al een, sommige exemplaren kosten amper 150 euro. Maar opmerkelijk genoeg mogen e-steps hier niet de weg op. Wie er toch mee gaat rijden, riskeert een boete van 380 euro of inbeslagname. Reden? De e-step voldoet niet aan de Nederlandse wetgeving.

Boven verwachting

Arno Tijmens, eigenaar van tweewielerzaak TrendEWheels aan het Schuitendiep in Groningen, heeft zowel e-bikes als e-steps in de etalage staan. Die laatste verkoopt hij ook. ,,Het loopt zelfs boven verwachting. Sommige afnemers zeggen dat ze hem in het buitenland of op eigen terrein willen gebruiken. Maar ik denk dat de meesten er hier gewoon mee de weg op gaan en vooruitlopen op veranderende regelgeving.’’

Het valt te betwijfelen of dat laatste snel gebeurt. Er wordt in Nederland een onderscheid gemaakt tussen vervoermiddelen met een hulpmotor en volledig elektrische voertuigen, zoals e-steps. Tijmens: ,,Als een fiets of step zelfstandig kan voortbewegen is hij onderworpen aan andere regels. Dan worden er minimale eisen aan het voertuig gesteld, zoals een zadel, een richtingaanwijzer, luchtbanden, verlichting en degelijke remmen.’’

Stint

Sinds het noodlottige ongeluk met de elektrische bakfiets Stint, vorig jaar september in Oss, zijn de regels voor volledig elektrische voertuigen nog eens fors aangescherpt, weet Rob Stomphorst, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN). ,,De standaard ligt hier daardoor heel hoog.’’

Nederland heeft in Europa op het gebied van duurzame mobiliteit tien jaar lang vooropgelopen, reageert Jakoba van Gastel van het onafhankelijke platform We-all-wheel, dat zich inzet voor promotie van e-vervoer. ,,Door het ongeval met de Stint is die voorsprong onder druk komen te staan. Mede hierdoor is Nederland een van de weinige Europese landen waar de e-step verboden is.’’

Fietspaden

Het heeft volgens Stomphorst ook met de Nederlandse infrastructuur te maken. ,,Die is bij ons krap bemeten. In veel buitenlandse steden zijn de trottoirs breder dan in onze steden. Wij hebben weliswaar fietspaden, maar die zijn overvol.’’

De Fietsersbond ziet evenmin ruimte voor de e-step op het fietspad. Beleidsmedewerker Piet van der Linden: ,,Je kunt niet goed remmen met een e-step en er zit er geen richtingaanwijzer op. Dat is niet alleen gevaarlijk voor de gebruikers, maar ook voor de medeweggebruikers. Bovendien is het nu al veel te druk op de fietspaden.’’

Gezonder

Dat neemt niet weg dat er wel vraag naar is, bijvoorbeeld onder studenten en forenzen. Van der Linden: ,,We hebben liever dat ze fietsen of lopen. Dat is gezonder.’’

Het valt niet te verwachten dat e-steps binnen afzienbare tijd de openbare weg op mogen. Dan moeten eerst de regels veranderen. Wat je ondertussen wel ziet, is de opkomst van een hausse aan ander e-vervoer. Op de site van We-all-wheel worden diverse futuristische modellen aangeprezen.

Verzekeringsplaatje

De e-steps die als snorfiets zijn goedgekeurd en uitgerust zijn met een verzekeringsplaatje, zijn volgens Tijmens wel een stuk zwaarder en duurder. ,,Het zijn eigenlijk inklapbare snorfietsen. De voordelen van de kleine, lichte e-steps vallen daarmee deels weg. Ze zijn bestemd voor een andere doelgroep.’’

Van Gastel vindt dat diverse duurzame mobiliteitsvormen elkaar aanvullen. ,,Voor langere afstanden is de e-bike de beste oplossing. Voor korte afstanden is de e-step een uitkomst.’’

Deelstep

Ze juicht daarom ook het gebruik van de deelstep toe. Ook die is in veel Europese steden inmiddels gemeengoed. Via een app kunnen bewoners en toeristen een e-step gebruiken en op een willekeurige plek achterlaten voor een volgende klant. ,,Op deze manier hoeft niet iedereen zelf een vervoermiddel te hebben. Dit is beter voor het milieu en de leefbaarheid van de stad.’’

Toch is de e-step ook in het buitenland niet onomstreden. Er gebeuren relatief veel ongelukken mee. In Parijs en Brussel vielen al dodelijke slachtoffers te betreuren. In navolging van Parijs is nu ook in Berlijn het vrij parkeren van e-steps op trottoirs aan banden gelegd en worden andere maatregelen getroffen.

Vooruitgang

,,Vooruitgang kun je niet tegenhouden’’, zegt Rob Stomphorst van VVN. Ook hij signaleert dat er een evolutie gaande is op het gebied van e-vervoer. Die heeft zich eerder voorgedaan met fietsen, waaruit e-bikes en speed pedelecs zijn ontstaan. ,,Uiteindelijk is wettelijk bepaald dat speed pedelecs naar de openbare weg moeten en bestuurders een helm moeten dragen.’’

Voorlopig is er voor e-steps nog geen oplossing in Nederland. Van Gastel: ,,Voor een aangepaste Nederlandse versie moeten fabrikanten een aparte productielijn opzetten. Dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren.’’

menu