Oostmeep: Het mysterie van het schip dat voorgoed verdween

Vijftig jaar geleden verdween op de Middellandse Zee de kustvaarder de Oostmeep en haar negenkoppige bemanning. Wat er precies is gebeurd, is tot op de dag van vandaag een raadsel.

Het enige wat ooit is teruggevonden van kustvaarder de Oostmeep is een sloep. Voor de kust van Italië, dertien mijl ten zuiden van Ustica. Kapitein van het schip dat vijftig jaar geleden verdween op de Middellandse zee was de 36-jarige Pieter Kornelis van de Ploeg uit Delfzijl. Onder de bemanning bevond zich volmatroos Jan Bos (30), ook uit Delfzijl.

Rederij Oostmeep

Het schip was eigendom van de Harlingse rederij Oostmeep en nog maar een jaar oud toen het voor altijd van de radar verdween. Op 29 oktober 1968 was de kustvaarder met 1750 ton ijzeren staven en oude rails op weg van Brussel naar Monfalcone, een haven bij Venetië waar het op woensdag 6 november had moeten arriveren. Die 29ste oktober passeerde het schip Gibraltar en was er radiocontact met een ander schip, ms. Phidias. Dat radiocontact is het laatste wat ooit van het schip vernomen is.

Op 31 oktober vond een Italiaanse veerboot de sloep van de Oostmeep.

Vermissing

Op 11 november lichtte de reder de familieleden in over de vermissing van het schip. In de Groningse havenstad hoorde Hillie van der Ploeg-Smidt het nieuws. Op dat moment werden alle mogelijkheden nog open gehouden. Van motorpech tot het uitvallen van de elektriciteit aan boord tot het mogelijk beschutting zoeken bij een eilandje.

Weliswaar stormde en regende het in die periode in Italië maar het weer was niet zo slecht dat het als verklaring kon gelden voor het verdwijnen van het schip. Op de Middellandse Zee werd intussen door allerhande schepen uitgekeken naar de Oostmeep. Britse schepen en vliegtuigen zochten vanuit Malta, de NAVO-vloot keek uit evenals de Russische oorlogsschepen in de buurt. Tevergeefs, van de Oostmeep noch van haar bemanning werd iets gehoord of teruggevonden.

Echtgenoot en vader

In Delfzijl weigerde Hillie van der Ploeg ondertussen te geloven dat haar echtgenoot en vader van haar kinderen Henk (8) en Els (4) nooit meer van zee zou terugkeren. Henk herinnert zich dat hij het nieuws op school hoorde. „Moeder wilde ons blijkbaar beschermen, ze heeft niets over de vermissing gezegd. Maar schoolgenootjes begonnen er over, het was al in het nieuws geweest.”

„De eerste twee jaar weigerde ze het huis te verlaten, ze wilde bij de telefoon blijven want stel je voor dat hij zou bellen. Ze wilde niet eens de was buiten ophangen, bang dat ze de telefoon niet zou horen”, weet Els van familieleden. Zelf was ze te jong om zich er nog heel veel van te kunnen herinneren.

Pas na lange tijd was Hillie bereid om haar man dood te laten verklaren. „Dat moest uiteindelijk wel om haar weduwenuitkering te kunnen krijgen”, blikt Henk terug. „Maar ze heeft haar hele leven niet echt willen geloven dat hij niet terug zou komen.”

Kapitein Van der Ploeg

Het gezin Van der Ploeg verhuisde na verloop van tijd naar Termunten waar de familie van Hillie woonde. Met tegenzin, want stel je voor dat kapitein Van der Ploeg zou terugkeren en zijn gezin niet aan zou treffen? Het spoorloos verdwijnen van de Oostmeep heeft een schaduw over veel mensenlevens gelegd.

Drie jaar geleden overleed Hillie zonder ooit geweten te hebben wat er met haar echtgenoot is gebeurd en zonder dat ze ooit afscheid heeft kunnen nemen.

„Bij de uitvaart hebben we ook een foto van onze vader op de kist gezet. Ik heb hem toegesproken. ‘Je vraagt je af waarom je foto daar staat pap, dat is omdat we nooit afscheid van je hebben kunnen nemen. Vandaag nemen we afscheid van jullie beiden’. Zo hebben we ze alsnog beiden weggebracht”, vertelt Els.

Nog altijd een mysterie

De verdwijning van de Oostmeep blijft mysterieus. Hoe kan het dat een nieuw schip zomaar verdwijnt zonder ook maar een noodsignaal uit te zenden of zonder de tijd te hebben de sloepen te strijken?

Dat leidde tot speculaties. „In Harlingen hoorde ik het gerucht dat er dynamiet vervoerd zou zijn”, vertelt Henk. Andere geruchten spreken over overbelading. In Brussel zou tegen de zin van de kapitein in extra ijzer aan boord genomen zijn. Anderen spreken weer van een kaping. Voor geen van de veronderstellingen is bewijs aan te voeren.

Een halve eeuw later is het onwaarschijnlijk dat de antwoorden ooit nog komen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.