Het trieste beeld van de spoorbrug direct nadat een vrachtschip op 3 december 2015 de brug ramde.

Op 3 december 2015 ramde een vrachtschip de Friesenbrücke. Het is al vijf jaar wachten op herstel van de brug over de Eems

Het trieste beeld van de spoorbrug direct nadat een vrachtschip op 3 december 2015 de brug ramde. Foto: Huisman Media

Het is 3 december exact vijf jaar geleden dat de Friesenbrücke bij Weener werd geramd door een vrachtschip. Sindsdien is het wachten op herstel.

Roest domineert op de overgebleven brokken staal, onkruid en gras kruipen om hoog tussen spoorbielzen. De Friesenbrücke bij Weener biedt een troosteloze aanblik in het grauwe decor van laaghangende bewolking. Alleen de rivier de Eems kabbelt zoals meestal kalm langs de restanten van de brug. Verder is het stil, doodstil.

Corrigeren kon de kapitein niet meer

Anders was het op die derde december 2015. In de vroege avond, bij prima weer, vaart vrachtschip Emsmoon, in volle vaart op de brug. De Russische kapitein was in de veronderstelling dat de klapbrug door de brugwachter netjes omhoog was gedraaid. Pas als de stalen constructie in volle omvang opdoemt voor de stuurhut is het te laat. Corrigeren kan niet meer, zien kapitein en loods. Het geluid van vallend, piepend staal is tot in de verre omtrek te horen.

loading

Ludwig Sonnenberg (57), burgemeester van Weener zit op dat moment in de raadszaal op het stadhuis en leidt een raadsvergadering. Plotseling krijgt hij een telefoontje en hoort wat er is gebeurd aan de Eems. Hij vertrekt direct naar de plek des onheils en ziet dat er zich een kleine ramp heeft voltrokken. ,,Ik was blij dat er geen gewonden zijn gevallen, maar dacht ook direct: ‘de wederopbouw gaat lang duren’.”

Ik dacht een jaartje of twee en de brug ligt er weer, nee dus

Aan de andere kant van de oceaan, in de Amerikaanse stad Chicago verblijft op dat moment Hinrich Kuper, verslaggever van de Rheiderland Zeitung . Vanwege het tijdverschil hoort hij het nieuws acht uur later. ,,Dat heb ik weer, dacht ik. Gebeurt er eindelijk iets in Weener, zit ik op afstand. Snel teruggaan was ook geen optie. Toen ik vlak voor kerst weer in Weener was, ben ik direct naar de brug gegaan. Toen dacht ik nog; over twee jaar ligt er weer een brug. Maar toen pas begon de ellende.”

Kuper doelt op oeverloze gesprekken tussen Deutsche Bahn (DB), ministeries en politici. Toen de Meyer Werft zich daarna ook nog eens met de discussie ging bemoeien was de vertraging compleet. Op verzoek van de scheepsbouwer ging het eerste herstel-plan van tafel. Uiteindelijk werd gekozen voor een draaibrug, zodat de mega cruiseschepen sneller de brug kunnen passeren.

Als lokale bestuurder heeft Sonnenberg weinig in de melk te brokkelen, wat betreft de wederopbouw. Ja, hij is tevreden over de informatievoorziening, maar wil graag dat er tempo wordt gemaakt. Want, de spoorbrug is van toeristisch- en economisch belang en een belangrijke schakel voor het internationaal treinverkeer tussen Groningen en Noord-Duitsland. Verder loopt de internationale Fehn, fietsroute er langs en inwoners van dorpen aan de andere kant van de Eems winkelen in Weener, of bezoeken er hun huisarts. Nu zijn ze genoodzaakt om drie kwartier om te rijden met de auto. Pas later komt er een pontje waar wandelaars en fietsers gebruik van kunnen maken. Een doekje voor het bloeden. Een geste van de Meyer Werft die het vaartuigje betaalt. ,,En nee, we hebben nergens compensatie van gekregen. Geen schadevergoeding of wat dan ook.”

Friesenbrücke al vergeleken met jarenlange vertraging van bouw luchthaven Berlijn

Cinici noemen operatie Friesenbrücke inmiddels al in een adem met Stuttgart 2020, en de aanleg van de nieuw luchthaven in Berlijn. Duitse megaprojecten die veel langer duurden dan was voorzien en duurder uitvielen dan begroot. Dat geldt inmiddels ook voor de nieuwe, draaibare spoorbrug. De Duitse Rekenkamer heeft al aangegeven dat rekening moet worden gehouden met een forse overschrijding, van enkele tientallen miljoenen euro’s en dat zeker 90 miljoen euro nodig is. Deutsche Bahn spreekt dat tegen en houdt het op circa 60 miljoen euro.

,,Dit was jullie in Nederland niet overkomen. Jullie hadden de brug al lang weer opgebouwd”, meent Kuper. Lachend blikt hij terug op de ‘inval’ van Nederlandse militairen die in opdracht van generaal Ivo de Jong naar de kapotte brug werden gestuurd. Dat gebeurde zonder overleg met de Duitse autoriteiten. De militairen bezochten de kapotte brug in een burgerauto ‘en gekleed als toerist. Een noodbrug, in de vorm van een baileybrug zou soelaas kunnen bieden. Maar nee, dat ging toch niet door.

Sonnenberg wil niet te veel terugblikken. De voormalige belastingambtenaar, sinds 2014 burgemeester, praat liever over de toekomst, met name de Wunderline, de snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. ,,We investeren enkele tonnen in de infrastructuur rondom onze halteplaats. Voor gehandicapten maken we de entree gebruiksvriendelijker en de omgeving wordt opgeknapt.”

Dat is ook nodig, meent Kuper. Hij weet dat Koreanen die het orgelmuseum in Weener willen bezoeken er voor kiezen om pas bij station Bad Nieuweschans uit te stappen. ,,Dat doen ze als ze ‘s avonds arriveren. Het is bij ons station zo donker....”

menu