Achter zitten Rafaël Rittersma en Thijs Bijzet in de centrale ruimte. Op de voorgrond Wouter Datema en Emma Buikema. Foto: Peter Wassing.

Op de aardbevingsbestendige school in Bedum is het veiliger dan thuis

Achter zitten Rafaël Rittersma en Thijs Bijzet in de centrale ruimte. Op de voorgrond Wouter Datema en Emma Buikema. Foto: Peter Wassing.

De Horizon in Bedum is de eerste school in bevingsgebied met een volledig nieuw, versterkt gebouw. Veilig ja, al merken de kinderen er weinig van.

Ze opent een paneel in de muur van haar werkkamer. Daarachter zit een spanconstructie. Eens in de vijf jaar moet die worden aangetrokken. In alle lokalen zitten dergelijke luiken. Ze vormen, behalve hier en daar een staalprofiel aan het plafond, de enige zichtbare bewijzen van de bevingsbestendigheid van de nieuwe gereformeerde basisschool De Horizon in Bedum.

Directeur Marijke Vogel: ,,Het hele pand is opgetrokken uit staal. Er zit geen steen in. Een veilig gevoel, ja. Voor sommige kinderen, wiens ouderlijke woningen bevingsschade hebben, is het op school veiliger dan thuis. Maar we zijn er niet elke minuut mee bezig.’’

Compleet nieuw pand

Ook de rooms-katholieke St. Walfridusschool in Bedum en de gereformeerde Klim-op in Middelstum trokken respectievelijk na- en voor de kerstvakantie in een versterkt gebouw, maar De Horizon is de eerste in bevingsland met een compleet nieuw pand. Vogel is er blij mee: ,,Het is belangrijk dat het aangepakt wordt. Het zijn kinderen van anderen die hier dagelijks onderdak zijn, dus wat je kunt doen, moet je doen.’’

Bevingsbestendig wil overigens niet zeggen dat leerlingen en leerkrachten in geval van een aardschok rustig kunnen blijven zitten. De aanpassingen moeten voldoende tijd geven een gebouw veilig te verlaten bij een aardschok. Daarvoor geldt een speciaal protocol.

Maar, aldus de directeur: ,,We doen ook ontruimingsoefeningen voor als er brand is. Het verschil bij een beving is dat geadviseerd wordt onder een tafel te gaan zitten. Ik denk overigens dat het verstandiger is naar buiten te gaan.’’

Van het gas af

De Horizon ruikt nog naar nieuw. De school ziet er met de houten buitenkant duurzaam uit en het interieur, in de kleuren wit en groen, is overzichtelijk. Een grote centrale ruimte en daaromheen vijf lokalen, plus werkkamers, verwarmingsruimte en lerarenkamer. Het gebouw is volledig ‘van het gas af’. Daarvoor in de plaats zijn er zonnepanelen en een aardwarmte-installatie. De trefwoorden zijn ‘fantastisch’ en ‘mooi’ en er is tevredenheid, maar het is ook alweer behelpen.

Vogel: ,,We hebben zes groepen en vijf leslokalen. Eén te weinig dus. Het uitgangspunt voor de nieuwbouw was: de vierkante meters die we hadden moesten we terugkrijgen. Alleen: in het oude gebouw fungeerde het speellokaal als leslokaal. Dat is dus opnieuw het geval.’’

De Horizon groeide in zes jaar van 78 naar 120 kinderen. Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen zijn minimaal zes groepen nodig. Een extra leslokaal inbouwen is mogelijk, maar zou weer ten koste gaan van ruimte voor berging, ICT en individuele lessen.

loading  

Publieke opinie

Mede onder druk van de publieke opinie besloot de gemeente Bedum alle vijf scholen in drie jaar tijd bevingsbestendig te maken. Naast de St. Walfridus en De Horizon zijn dat De Regenboog en Togtemaarschool in Bedum en fusieschool ’t Groenland in Zuidwolde.

De tijdsdruk nam toe toen bleek dat nieuwbouw voor De Horizon goedkoper was dan het oude gebouw versterken en verduurzamen. Dus konden architect, gemeente en Centrum Veilig Wonen en schoolleiding opnieuw om tafel. Vogel: ,,Er was weinig tijd om uitgebreid over allerlei zaken door te praten.’’

Hoewel het de aanleiding was voor de spiksplinternieuwe school, zijn aardbevingen geen dagelijks onderwerp van gesprek op De Horizon. Dat heeft niet alleen te maken met de nuchtere opstelling van leerkrachten, ook de leerlingen staan er vooral praktisch in, afgaande op de ervaringen van Rafaël Rittersma (11) en Thijs Bijzet (11).

De beide jongens zitten in de centrale ruimte aan een verrijdbare tafel. Ze helpen elkaar met rekenen. Thijs: ,,Soms denk ik aan de aardbevingen, maar niet altijd.’’

Rafaël: ,,We weten wat we moeten doen. Onder de tafel gaan zitten.’’

Thijs: ,,Maar we hebben hier nog geen beving gehad.’’

Nieuwsgierigheid

In de beleving van Vogel ‘leeft’ de aardbevingsproblematiek in Bedum ook minder dan bijvoorbeeld in Loppersum, haar woonplaats: ,,Op school wordt er door ouders relatief weinig over gesproken. Ik merk in ieder geval niet dat de kinderen angstig zijn. Ze weten dat het er is, er zijn lessen geweest in duurzaamheid en bouwer BAM Infra komt nog een keer vertellen over de spanconstructies, maar dat is het.’’

Wat wel leefde was de nieuwsgierigheid naar de nieuwe school. In plaats van een jaar zat De Horizon tijdens sloop en nieuwbouw anderhalf jaar in de tijdelijke school en dat extra half jaar duurde ‘lang’.

Vogel: ,,De school ging op dinsdag na de kerstvakantie open. Kinderen die het spannend vonden, mochten op maandagmiddag langskomen. Er waren oud-leerlingen die met hun broertje of zusje meekwamen. En blijkbaar vonden opa’s en oma’s het ook spannend, want het was hartstikke druk.’’

menu