Opinie De grote vraag in de Noorderhaven: wat is een varend schip?

De Noorderhaven. Foto: Corné Sparidaens

Wat zijn nu wel en wat zijn geen varende schepen? De gemeente wil de laatste categorie uit de Noorderhaven bonjouren. Een proefproces lijkt de enige manier om helderheid te krijgen.

Nederlandse schepen varen al eeuwenlang met de wapperende driekleur in de top onder de blakerende zon of in de arctische koude over de wereldzeeën. Onwrikbare zeebonken met door weer en wind geweerde gezichten staarden naar een stip aan de horizon en mompelden met dorstige keel: ‘land in zicht’.

Maritiem verleden vergeten

Maar het maritieme verleden lijkt in Groningen diep, diep weggezonken. Vandaag de dag lopen er in de Noorderhaven vertwijfelde booteigenaren over het dek die zachtjes voor zich uit mompelen: ‘heb ik nu wel of niet een varend schip?’

De Noorderhaven is de laatste vrijhaven van Nederland. Hier mogen schepen, met toestemming van de havenmeester, voor onbepaalde tijd liggen zolang er maar plek is. De gemeente wil ‘de dynamiek terugbrengen in de Noorderhaven’, wat er in het kort op neerkomt dat wrakke schepen uit de haven worden geweerd.

En laat er nu sinds 1 januari een nieuwe woonbotenwet van kracht zijn die onderscheid maakt tussen varende en niet varende schepen. Want niet varende schepen zijn in de ogen der wet ‘drijvende bouwwerken’. Deze booteigenaren krijgen dan een omgevingsvergunning, waardoor ze meer rechten hebben, zoals een vaste ligplaats en het vergemakkelijkt bijvoorbeeld het krijgen van een hypotheek.

De gemeente wil de drijvende bouwwerken uit de Noorderhaven verwijderen, want de gemeentelijke verordening staat hier enkel varende schepen toe. Maar de schepen die er liggen zijn nooit gecontroleerd.

Duizenden euro’s in motor investeren om niet te varen

Booteigenaren die in de Noorderhaven willen blijven liggen, moeten aantonen dat hun schip kan varen. Dus dan dient er bijvoorbeeld een motor en een schroefas te zijn. En als dat niet zo is? Dan moeten ze er maar eentje installeren om er een varend schip van te maken, zo luidde het advies.

Eh, pardon? Booteigenaren moeten dus mogelijk duizenden euro’s investeren om hun schip weer zee/rivier/kanaalwaardig te maken, terwijl ze er vervolgens niet of nauwelijks mee gaan varen?

En wat is dan een varend schip? Eentje met een robuuste Bronsmotor aan boord? Of mag je er ook een authentieke trekschuit van maken die door een onverwoestbare 1 pk op vier hoeven wordt voortgetrokken?

Maar de jurist die door het woonschepencomité naar voren is geschoven, hanteert een andere uitleg van de wet die uitblinkt in eenvoud: een varend schip is een schip dat ook - en nu komt het - echt vaart! En een niet varend schip dan? Nou, dat vaart - tromgeroffel - niet! Dus een schip dat, ook al beschikt het over de motor van De Kameleon of de zeilen van de Batavia, is een drijvend bouwwerk als het permanent stilligt.

Verwarrend? Understatement

En dit heeft volgens het woonschepencomité tot gevolg dat nagenoeg alle schepen in de Noorderhaven voor een vergunning in aanmerking komen, want ze dobberen al geruime tijd op dezelfde plek en zijn daarom in de ogen van de nieuwe wet drijvende bouwwerken.

En dan zijn er nog zeventien woonbootbewoners die denken dat alle woonschepen niet alleen een vergunning moeten krijgen, maar dat er met deze vergunning ook gewoon gevaren kan worden.

Verwarrend? Een understatement. De nieuwe wet lijkt bedacht door overtuigde landrotten met als doel woonbootbewoners met kafkaëske, bloedkokende bureaucratie het land op te jagen. En de gemeente maakt het er bepaald niet eenvoudiger op. Rechter, ahoy!

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen