Opstand bezworen: personeel van Meyer Werft krijgt baangarantie van half jaar, maar moet wel afzien van kerstbonus

Cruiseschip Norwegian Escape is i het verleden op de Meyer Werft gebouwd. Archief: DvhN

De medewerkers van de Meyer Werft in Papenburg hebben van de directie een baangarantie gekregen tot 30 juni 2021. De medewerkers moeten wel afzien van hun kerstbonus.

Dat is de opvallende uitkomst van onderhandelingen tussen de directie van de scheepswerf, ondernemingsraad (or) en vakbond IG Metall, zo heeft de directie van de werf in een persbericht bekendgemaakt. De gesprekken werden naar verluidt geleid onder supervisie van een afvaardiging van het ministerie van Economische Zaken (EZ) van de deelstaat Nedersaksen. Uiterlijk vrijdag moet het personeel aangeven of ze met het onderhandelingsresultaat akkoord gaat.

Een paar weken geleden werden de onderhandelingen nog afgebroken en leken de partijen lijnrecht tegenover elkaar te staan. Er volgden een aantal acties van het personeel, waarop de onderhandelingen weer werden opgepakt.

Personeel maakt ook een gebaar

De duizenden medewerkers van de Meyer Werft en Ems Maritime Services (EMS), waar ook tientallen Nederlanders op de loonlijst staan, hebben een gebaar gemaakt door af te zien van de traditionele kerstbonus. In ruil daarvoor is er een voorlopige baangarantie en krijgen de medewerkers een eenmalige bonus van 1125 euro.

De partijen hebben verder afgesproken dat ze de komende maanden alles in het werk zullen stellen om een nieuwe, langlopende cao 2021-2025 af te sluiten. Bij een positief resultaat moeten de nieuwe afspraken vanaf april ingaan.

Onderdeel van de onderhandelingen is het aantal ingehuurde krachten van firma’s af te bouwen, zodat de vaste medewerkers hun baan kunnen behouden. Daarvoor trekken de partijen de maand januari uit om afspraken te maken. Vakbond en or dringen al lange tijd aan op het reduceren van ingehuurde vakkrachten, met name uit Oost- en Zuid-Europa. Ook medewerkers die via uitzendbureaus op de werf werkzaam zijn, moeten volgens or en vakbond worden teruggedrongen.

De werf gaat in december op slot

De problemen op de Meyer Werft zijn een direct gevolg van de coronapandemie. Cruiseschepen liggen nagenoeg allemaal stil, orders blijven uit of rederijen dringen aan op het later afleveren van cruiseschepen. Daardoor ziet Meyer zich genoodzaakt 1,2 miljard euro te bezuinigen. Dat leidt volgens de directie tot gedwongen ontslagen. Eerder werd al afgesproken dat er arbeidstijdverkorting wordt doorgevoerd en dat de werf zes weken compleet op slot gaat. Dat gaat volgende week in en duurt tot de eerste week van januari.

IG Metall en or waren woensdag niet bereikbaar voor commentaar.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen