Oude boeken krijgen nieuw leven in Boekenbanken voor ziekenhuizen

Kunstenaars Jeroen Diderik en Andrée van den Berg van Atelier der Dingen in Oude Pekela maken banken van oude boeken. Foto: Huisman Media

Zeker 65.000 Groningers hebben moeite met lezen en schrijven. Dat kan problemen geven als ze naar de dokter of het ziekenhuis moeten. Biblionet en de Groninger ziekenhuizen komen met een project de communicatie tussen laaggeletterde en zorgverlener te verbeteren.

Je krijgt een brief van het ziekenhuis en begrijpt niet wat er staat. Je bent arts en je snapt niet waarom mensen die brief niet hebben gelezen. ,,Dagelijks merken we fricties. Bij mensen die laaggeletterd zijn en bij zorgverleners. De onderlinge communicatie moet daarom duidelijker, begrijpelijker om de mensen beter te kunnen helpen’’, stelt leefstijldeskundige Wieke Paulusma van het Ommelander Ziekenhuis Groningen (OZG) in Scheemda.

Atelier der Dingen

Om aandacht te vragen voor laaggeletterdheid, overhandigt Biblionet Groningen vandaag, de Internationale Dag van de Alfabetisering, een zogeheten Boekenbankje aan het OZG en het UMCG. De banken zijn letterlijk van (afgeschreven) boeken gemaakt door kunstenaars Andrée van den Berg en Jeroen Diderik van Atelier der Dingen in Oude Pekela.

,,Ze krijgen een mooie plek in de ziekenhuizen. Duizenden mensen lopen er dagelijks langs. Bezoekers en zorgprofessionals zien dat bankje en worden zo geattendeerd op dit project. Het zet mensen aan het denken’’, zegt Mariça van de Weerd van Biblionet Groningen.

Erasmus

Een recept lezen. Je behandeling thuis nog eens doornemen. Inloggen in ‘je persoonlijke omgeving van het ziekenhuis’. Veel Groningers kunnen dat niet. Ze zijn laaggeletterd en schamen zich dat in het ziekenhuis te vertellen. Biblionet Groningen heeft een training, een aanpak opgezet waar niet alleen de Groninger ziekenhuizen maar ook de Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam belangstelling voor heeft.

Met de nieuwe aanpak leren ziekenhuismedewerkers niet alleen laaggeletterdheid te herkennen, maar ook de schaamte daarover bespreekbaar te maken. ,,Het is nog al te vaak taboe er over te spreken. Mensen in de zorg voelen vaak die schaamte en hebben moeite mensen er naar te vragen. Als het lukt de ander zich veilig uit te laten spreken over wat er aan de hand is, ontstaat er veel meer begrip ”, zegt Van de Weerd.

Paulusma: ,,Dan wordt duidelijk waarom medicijnen niet goed zijn ingenomen, of waarom bepaalde oefeningen niet volgens voorschrift zijn gedaan.’’

Schaamte bespreekbaar maken

De schaamte bespreekbaar maken. Daar draait het volgens Van de Weerd en Paulusma vooral om. Van de Weerd: ,,Hoe kan ik in contact komen en blijven met patiënten die laaggeletterd zijn.’’

Paulusma: ,,Dat vraagt ook iets van ons. Blijkbaar moeten we onze communicatie verbeteren. Als folders niet goed werken, waarom zou er dan geen filmpje kunnen komen, bijvoorbeeld als mensen voor het eerst naar een ziekenhuis moeten. Als de uitleg op papier niet overkomt, waarom zouden we dan geen uitleg in audio kunnen geven. Dan kunnen mensen het in alle rust terugluisteren.’’

Ze hebben nog een voorbeeld. Het Martini Ziekenhuis heeft al een balie waar mensen terecht kunnen met hun digitale vraagstukken. Hoe log je in, hoe kun je je dossier doornemen? Er wordt aan gewerkt dat ook in het UMCG en OZG van de grond te krijgen.


menu