Oude stuurhut stoomschip siert terminal Borkumlijn

In de terminal van de Borkumlijn in de Eemshaven staat sinds kort een bijzondere attractie: de voormalige stuurhut van het stoomschip Rheinland.

Voor de kapiteinskamer is enige tijd gezocht naar een geschikte locatie. Het lang geleden gedemonteerde deel van de scheepsbrug is de afgelopen jaren opgeknapt. Het heeft in die tijd verschillende functies gehad, laat AG Ems woensdag weten.

De Rheinland, waartoe de stuurhut dus behoorde, werd in 1926 in gebruik genomen. Het had plaats voor 613 passagiers en kende een behoorlijk machinevermogen. Volgens AG Ems was het ‘met afstand het modernste schip in het verkeer van en naar de Oostfriese eilanden’.

Het schip voer tot 1968 over de Noordzee naar Borkum en Helgoland. In 1970 werd het verkocht en gesloopt. Een medewerker van de Borkumer Kleinbahn kocht de stuurhut en gebruikte deze jarenlang als tuinhuisje op het eiland.

In 2001 ging de stuurhut na overleg naar Hamburg waar het werd gerenoveerd door een groep langdurig werkloze jongeren. Daarna keerde de kapiteinskamer nog terug naar Borkum en werden zitbanken en een grotere tafel aangebracht. Een oud kompas en een houten stuurrad kregen een plaats en de buitenkant werd voorzien van een nieuwe laag verf.

AG Ems koos er voor om de oude stuurhut, een belangrijk deel van de bedrijfsgeschiedenis, een plekje te geven in terminal in de Eemshaven. Daar kan het nu voor bijeenkomsten worden geboekt.

Op de foto’s: het stoomschip Rheinland en AG Ems-adjunct directeur Rolf Bouwman met kapitein Dirk Saathoff bij de voomalige stuurhut. (Foto’s AG Ems)

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.