Overheid schoot miljoenen euro's damwanden voor: Herepoort had geen geld meer voor werkzaamheden aan zuidelijke ringweg in Groningen

De ringweg is gedeeltelijk afgebroken en het verkeer is verplaatst naar een noodweg. Foto: Archief Peter Wassing

Aannemerscombinatie Herepoort had vorig jaar geen geld meer om werkzaamheden te verrichten voor de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg in Groningen.

Rijkswaterstaat maakte vele miljoenen over naar de aannemer om het omvangrijke wegenproject te redden. Dat blijkt uit voortgangsrapportages die deze krant kreeg na een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

Aanvankelijk schortte de overheid betalingen aan de aannemer op. Dat gebeurde uit onvrede over toenemende organisatorische en technische problemen bij de aanpak van de zuidelijke ringweg. Belangrijke voorbereidingen voor de verdiepte ligging liepen spaak. De kans dat het megaproject hierdoor in de knel zou komen, werd steeds groter.

Bouwkuip met ongeveer 1800 damwandplanken

Om verder te kunnen met de drukste verkeersader van Groningen moest de aannemer een bouwkuip aanleggen met ongeveer 1800 damwandplanken. Over de financiële positie van Herepoort werd intensief overleg gevoerd. De aannemer vroeg Rijkswaterstaat vooraf miljoenen op tafel te leggen voor de damwandplanken en week daarmee af van de gesloten aannemersovereenkomst.

In 2017 had Herepoort een enorme partij damwandplanken aangeschaft en opgeslagen in Sappemeer. De aannemer ging er vanuit dat ze snel de grond in zouden gaan. De afspraak was dat Rijkswaterstaat pas geld voor de damwand op tafel zou leggen als de klus geklaard was. Dat laatste gebeurde niet vanwege technische onduidelijkheden en vertragingen in het project.

Daarmee had Herepoort een enorm probleem. De aannemer kon niet verder, omdat de miljoenen voor het vervolg van de klus in de opgeslagen damwand zaten. Aanpak Ring Zuid, de organisatie waar opdrachtgever Rijkswaterstaat, gemeente Groningen en de provincie in zitten, werd dringend verzocht vervroegd over de brug te komen. Dat was de oplossing om te voorkomen dat het wegenproject zou bezwijken onder de financiële druk bij Herepoort.

,,Volgens het contract zou Herepoort pas geld krijgen voor de damwand als alle planken in de grond waren getrild’’, bevestigt gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van de provincie Groningen. ,,Om ze op korte termijn aan geld te helpen, hebben we de aannemer vooraf betaald en de damwand als onderpand verkregen. Als ze allemaal geplaatst zijn, wordt het contract nageleefd en is dit afgehandeld.’’

'Dat moet je aan het projectbureau van Aanpak Ring Zuid vragen'

De gedeputeerde zegt het exacte bedrag dat is voorgeschoten niet te weten. ,,Dat moet je aan het projectbureau van Aanpak Ring Zuid vragen. Daar blijft een woordvoerder eveneens het antwoord schuldig. Dat het om miljoenen gaat wordt niet ontkend. De woordvoerder bevestigt dat er bij Herepoort liquiditeitsproblemen waren maar vindt iedere suggestie dat de aannemerscombinatie zonder voorschot zou zijn omgevallen onterecht.

Het overgrote deel van de stalen planken is inmiddels ingetrild. Gräper zegt dat dit de enige keer is geweest dat de overheid geld heeft voorgeschoten om het project zuidelijke ringweg niet compleet stil te leggen. Nog steeds is niet helemaal duidelijk hoe de verdiepte ligging wordt aangelegd. Er is geen definitief ontwerp waar Aanpak Ring Zuid en Herepoort hun goedkeuring aan geven. Ook voeren overheid en aannemer indringend overleg over de verdeling van de financiële pijn die door jarenlange vertraging van het project.

menu