Overleg nieuwe Friesenbrücke ‘ontnuchterend’

Financiële en technische problemen bij de vervanging van de onherstelbaar beschadigde Friesenbrücke over de Ems, dwarsbomen de komst van een snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen.

,,Het probleem is dat de Duitsers niet precies weten hoe de brug is gebouwd. Het doorgronden van de constructie en de peilers vergt heel veel extra onderzoek’’, zegt vervoersgedeputeerde Fleur Gräper (D66). ,,Je kunt niet zomaar wat nieuwe onderdelen aan elkaar plakken. De vervanging van de Friesenbrücke is een hele ingewikkelde klus die wel eens vies kan tegenvallen.’’

De gedeputeerde is niet bepaald vrolijk geworden van een beraad in Berlijn met topfunctionarissen van de Duitse spoorwegen, bewindslieden van de deelstaat Niedersachsen, lokale en landelijke bestuurders. Op tafel kwamen meerdere scenario’s. ,,Het vervangen van de klapbrug kan vijf jaar in beslag nemen. Als er meer aanpassingen nodig zijn, wordt het een ander verhaal. Ons is uitgelegd dat het dan wel tien jaar kan duren voordat de brug weer rijklaar is.’’

Gräper noemt de uitkomst van het overleg informatief maar tegelijkertijd zorgelijk en ontnuchterend. ,,Er zijn geen snelle oplossingen. De honderd jaar oude monumentale klapbrug is de langste in Europa. De simpele versie met een nieuwe klapbrug kost 30 tot 50 miljoen euro. Als er meer moet gebeuren is daar 70 tot 90 miljoen euro mee gemoeid.’’

Dat geld is er nog niet. De verzekering keert 4 miljoen euro uit. De rijksoverheid in Duitsland is niet bereid bij te dragen. ,,De verbinding zit in een staatsverdrag tussen Duitsland en Nederland. Onze oosterburen zijn verplicht die te herstellen. Wij gaan door met de onderzoeken naar de snelle Wunderline tussen Groningen en Bremen. Als het onverhoopt tien jaar gaat duren voordat de nieuwe brug er ligt, moeten we ons wel beraden op verdere investeringen in de Wunderline’’, aldus Gräper.

In september komen betrokken partijen weer bij elkaar. ,,Als de hele brug inclusief de peilers moet worden vervangen, wordt ook met de Meyer Werft gesproken over financiering. ,,Dan wordt gedacht aan een brug op hoogte die er niet steeds uit hoeft. De Meyer Werft die cruiseschepen bouwt en verplaatst heeft daar alle belang bij.’’

De provincie Groningen hoopt dat er wordt gekozen voor een klapbrug die binnen vijf jaar wordt aangelegd. ,,Dan kunnen we de plannen voor verbetering van de Wunderline onverminderd voortzetten’’, aldus Gräper. Aanleiding voor het overleg in Berlijn was de Friesenbrücke die december vorig jaar werd geramd door een vrachtschip. De brug werd door Deutsche Bahn total loss verklaard.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.