Paddepoelsterbrug Groningen: 'Overheid komt zorgplicht niet na'

Gebruikers van de Paddepoelsterbrug in Groningen spreken de lokale en regionale politiek aan op het in hun ogen gevoerde wanbeleid rond de kapot gevaren brug, die pardoes lijkt te verdwijnen.

Ze hopen dat gemeenteraad en Provinciale Staten ingrijpen en ervoor zorgen dat er dit voorjaar weer een brug ligt. Rijkswaterstaat liet vrijdag weten dat ze het nog zeker vier jaar zonder brug moeten doen. De Tweede Kamer, die zeggenschap heeft over het ministerie waar Rijkswaterstaat onder valt, is nog niet benaderd.

Tijdens een bijeenkomst maakte Rijkswaterstaat vorige week al duidelijk dat de plannen voor een nieuwe brug een jaar waren uitgesteld. Omwonenden en gebruikers zijn bang dat de beheerder van het Van Starkenborghkanaal helemaal geen brug meer wil en vinden dat deze organisatie zich aan haar zorgplicht onttrekt.

‘Hij kan er in het voorjaar weer inliggen’

Ze willen dat volksvertegenwoordigers ervoor zorgen dat de brug zo snel mogelijk wordt gerepareerd. ,,Dan kan hij er in het voorjaar weer inliggen. Voor de vervanging, die pas gepland was voor 2025, is dan nog alle tijd’’, schrijven de gebruikers, die zich hebben verenigd in de groep BrugTerug. Het argument dat de veiligheid daarmee in het geding zou zijn, vinden ze een drogreden. ,,Als de brug er nog lag, was hij er nu ook niet om veiligheidsredenen uitgehaald.’’

‘Duizend jaar oude route mag niet zomaar verdwijnen’

BrugTerug begrijpt dat het kanaal een belangrijke vaarweg is en dat dat consequenties heeft voor de oeververbindingen. ,,Maar die discussie moet netjes worden gevoerd. Dus vanuit de bestaande situatie.’’

Sinds de aanleg van het kanaal ligt er in de Paddepoelsterweg, die ruim duizend jaar oud is, een brug op dezelfde plek. ,,De kapotte brug was pas 25 jaar en nog helemaal niet af. Het kan niet zo zijn dat een toevallig ongeluk wordt aangegrepen om plannen van tafel te vegen en extra eisen te stellen. Dat maakt van de overheid een onbetrouwbare, onvoorspelbare partij waarin burgers alle vertrouwen verliezen.’’

‘In één klap is alles verder weg’

Door het verdwijnen van de brug ligt de dichtstbijzijnde bushalte voor veel mensen opeens 3 kilometer verder weg, zijn winkels en de huisarts 6 kilometer ‘om’, delen scholieren en forensen in de spits andere binnenwegen noodgedwongen met druk autoverkeer, missen talloze Stadjers hun ‘ideale onspanningsuitstapje’ naar Garnwerd en lopen toeristen een mooi deel van drie landelijke fiets- en wandelroutes mis, waaronder het Pieterpad.

‘Veiligheid fietsers opeens niet belangrijk meer’

De Paddepoelsterweg was volgens gebruikers de mooiste fietsstraat van Stad en Ommeland, en een belangrijke fietsroute naar de Zernike Campus en middelbare scholen.

Naarmate het verdwijnen van de brug meer bekendheid krijgt, neemt de steun voor de groep toe. Op internet spreken mensen hun verbazing uit dat de veiligheid van gemiddeld dertig schepen zwaarder weegt dan die van honderden fietsers.

D66 schrikt ervan, GroenLinks wil alternatief

De groep heeft de indruk dat de gemeente niet haar best heeft gedaan om Rijkswaterstaat op andere gedachten te brengen. Dat is volgens de groep bevestigd door Rijkswaterstaat en niet ontkend door de gemeente. Een geschrokken D66-fractie heeft B en W om opheldering gevraagd. In de provincie vroeg GroenLinks eerder al om een snel alternatief.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.