Pakketbezorgers draaien op volle toeren

We laten steeds meer spullen thuisbezorgen. PostNL en DHL profiteren van deze stormachtige groei. Ook menig start-up probeert een graantje mee te pikken. Als het aan de online supermarkt Picnic ligt, hoeven we straks ook voor de boodschappen de deur niet meer uit.

‘Hallo, pakketje!’ ’, roept besteller Tinet Hiemstra (24) van DHL in de intercom. Het is haar vaste begroeting. In het flatgebouw in Groningen-West prijst ze zich gelukkig met de aanwezigheid van een lift. ,,Je wilt niet weten hoeveel trappen ik dagelijks moet oplopen’’, verzucht ze.

Op de galerij aangekomen belt ze aan bij het appartement van Pien Kuik (26), die op blote voeten in de deuropening verschijnt. Hiemstra overhandigt haar een pakket met ‘shirtjes’, laat haar een handtekening plaatsen op haar handheld en foetsie is ze weer. Op naar het volgende adres.

Thuisbezorgen maakt een onstuimige groei door. Via Bol.com, Coolblue, Zalando, Wehkamp en talloze andere webwinkels laten we van alles aan de deur brengen. Lekker makkelijk. Investeerders hebben er zoveel vertrouwen in dat ze deze week Picnic een injectie gaven van 100 miljoen euro. De online supermarkt bezorgt boodschappen aan huis, wat Albert Heijn en Jumbo in sommige steden ook al doen.

De bezorging van pakketten wordt in Nederland gedomineerd door twee bedrijven. PostNL is met 70 procent marktleider, gevolgd door het Duitse DHL dat een kwart van de dozen aan huis bezorgt. DHL heeft een landelijk netwerk van vijftien sorteercentra. Het Noorden wordt bediend vanuit Drachten en Zwolle. Vanaf hier worden de pakketten vervoerd naar depots in Groningen, Stadskanaal, Winschoten, Veendam, Appingedam, Tolbert, Assen, Hoogeveen en Emmen.

DHL brengt de pakketten vanuit deze depots naar de mensen thuis. Dat gebeurt nu nog met kleine bestelwagens, maar volgens woordvoerder Ewout Blaauw werken ze aan milieuvriendelijke vervoersmiddelen. ,,In de steden willen we fietsen inzetten, een zogeheten cargofiets die we zelf hebben ontwikkeld. Ook gaan we bezorgen met elektrische auto’s.’’

Ongeveer 80 procent van de consumenten kiest ervoor de pakketten te laten thuisbezorgen. De rest haalt ze liever op bij een van de 1500 servicepunten van DHL. Deze zijn gevestigd in winkels, supermarkten en benzinestations. Blaauw: ,,We werken nauw samen met webwinkels, zodat de pakketten zo snel mogelijk bij de consument terechtkomen. De trend is dat er verschillende afleveropties komen, zodat consumenten zelf plaats en tijdstip van bezorging kunnen kiezen.’’

DHL-medewerker Hiemstra brengt op een werkdag zo’n honderd pakketten rond in Groningen. Om elf uur ’s ochtends begint ze in het depot van haar werkgever op industrieterrein De Hoogte. In de loods staan manshoge rolcontainers met pakketten afkomstig van webwinkels, gesorteerd op postcode. Voor vertrek laadt ze haar bestelwagen vol. ,,De pakketten moeten op volgorde van bezorging liggen. Anders moet ik er te lang naar zoeken. Ik hou ook rekening met het formaat van de dozen. De lading mag onderweg niet schuiven.’’

Voor de bestellers van DHL, van wie een deel stukloon ontvangt, is het flink aanpoten. Onderweg verkeert Hiemstra altijd in spanning of iemand thuis is als ze aanbelt. ,,Vooral als het mooi weer is zijn veel mensen weg. Heel vervelend. Dan moet je bij de buren aanbellen of later terugkomen. Dat kost tijd.’’

Toch valt het mee hoeveel mensen thuis zijn in Groningen. Volgens Hiemstra doet een kwart niet open. Depothouder Sietse Wiebenga houdt het op 10 procent. Lang niet iedereen wil een pakketje van de buren in ontvangst nemen, blijkt als de besteller bij iemand aanbelt. ,,Nee, bedankt’’, zegt de vrouw kortaf. Hiemstra: ,,Soms zeggen buren dat ze geen postkantoor willen zijn.’’

ViaTim, Confy, Buurtmus: start-ups storten zich op alternatieve buurtbezorging

Producten worden steeds sneller thuisbezorgd. Menig webwinkel streeft naar ‘vandaag bestellen, morgen in huis’. Maar dan moet er wel iemand thuis zijn. Aflevering bij de buren is ook niet alles. Veel start-ups proberen deze tekortkomingen te verhelpen.

Op de site van ViaTim, die bijna een jaar geleden is gelanceerd, kan iedereen zich aanmelden om pakketten voor buurtgenoten te ontvangen. Het afhalen van pakketten bij zo’n ViaPunt is gratis. Bezorging aan huis kost 50 eurocent en retourneren 1 euro.

Tot nu toe concentreert ViaTim zich in Zuidwest-Nederland, maar vanaf september wordt een landelijk netwerk opgezet. Volgens de oprichter hebben zich al veel mensen in het Noorden aangemeld.

Confy is een app die is opgezet onder het motto ‘samen ben je altijd thuis’. Via deze dienst kies je een aantal buren om samen een netwerk te vormen. Ben je niet thuis om een pakket te ontvangen, dan krijgt iemand anders uit je netwerk het aangeboden.

Buurtmus is een bezorgdienst met fietskarren. De bestellers werken tussen 19.00 en 21.00 uur ’s avonds als veel mensen thuis zijn. Ze halen ook pakketten op die mensen bijvoorbeeld via Marktplaats hebben verkocht. Vooralsnog is Buurtmus alleen beschikbaar in Haarlem, maar ook deze dienst wordt stad voor stad uitgerold. Ook Groningen is in beeld.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.