Pas op! De e-biker komt eraan (en hij sjeest over het fietspad)

Met de ene e-bike moet je op de weg rijden, met de andere juist weer op het fietspad terwijl beide fietsen bijna 50 kilometer per uur rijden. Hoe kom je het snelst in Haren?

Het woonwerkverkeer per fiets neemt snel toe in Noord-Nederland. Veertigers en vijftigers pakken steeds vaker een snelle e-bike naar hun werk.

Volgens het bureau Groningen Bereikbaar van gemeente, provincies en Rijkswaterstaat is dit voorjaar een opmerkelijk omslagpunt bereikt: het aantal fietsforenzen rond Groningen is iets groter dan het woonwerkverkeer per auto.

Op korte afstanden, tot 7,5 kilometer, was de fiets toch al het meest gebruikte vervoersmiddel (73 procent van de ritten). Op de middellange afstand, tussen 7,5 en 15 kilometer, is het aantal forensen in de auto afgelopen jaar hard gedaald van 44 naar 40 procent. Iets meer dan de helft, 51 procent, pakt sinds dit jaar de fiets naar het werk.

Het gaat hard met de e-bike
Lees verder

Steeds meer veertigers en vijftigers op de fiets

Dat blijkt uit een enquête van Groningen Bereikbaar onder 82 bedrijven in en rond de stad Groningen, ingevuld door 2700 respondenten. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid van het ministerie van infrastructuur en waterstaat komt met vergelijkbare cijfers.

Fietsers zijn volgens het onderzoek Trends in Fietsgebruik in heel Nederland goed voor een kwart van het verkeer, maar het fietsen voor onderwijs en werk neemt snel toe. Het aantal veertigers en vijftigers dat de fiets gebruikt voor de wat langere afstanden naar het werk stijgt snel, stelt dit onderzoek.

De e-bike breekt door

Dat komt dan met name doordat de elektrische fiets nu echt doorbreekt. Tot voor kort was de e-bike vooral iets voor senioren die op mooie zomerse dagen op pad gingen. Maar forenzen en scholieren ontdekken de e-bike nu ook steeds meer.

Inmiddels wordt bijna 15 procent van de middellange ritten van en naar het werk gemaakt per elektrische fiets, stelt Groningen Bereikbaar.

Fietsenverkopers melden stijgende verkoopcijfers van e-bikes en zien met name ook een groei van de leasefietsen. ,,De markt is booming’’, juicht de verkoper van de dure e-bikes van Stromer in Groningen.

Een bedrijf als de Swapfiets voor studenten in een stad als Groningen groeit stormachtig, het aantal OV-fietsen stijgt hard. Een bedrijf als Friesland Lease meldt ook een forse groei in het leasen van elektrische fietsen door bedrijven. ,,We hebben nu tienduizend fietsen uitstaan waarvan 80 procent elektrisch, en dat aantal groeit zo snel dat we het nauwelijks aan kunnen’’, stelt Friesland Lease.

met 45 kilometer per uur op de fiets

Terwijl senioren en scholieren vooral gewone e-bikes hebben, die tot 25 kilometer per uur kunnen, kiezen veel veertigers en vijftigers juist voor de snelle e-bikes: de zogeheten speed pedelec die 45 kilometer per uur kan en die een brommerkenteken heeft, met helmplicht.

Maar er is ook een ‘grijze’ tussenvorm: de opgevoerde e-bike. Dat zijn gewone elektrische fietsen waarvan de snelheidsbegrenzer bij 25 kilometer per uur met een eenvoudig via internet of in fietsenwinkels aan te schaffen chip of tuning-setje is afgezet.

Opgevoerde e-bikes zijn illegaal maar de politie deelt er niet of nauwelijks boetes voor uit, is de ervaring van veel fietsers. ,,We zien als politie ook een snelle toename van het aantal e-bikes’’, zegt een politiewoordvoerder.

,,We krijgen er vrijwel geen klachten over en voeren er geen gerichte controles op uit’’, bevestigt hij het beeld dat veel snelle e-fietsers hebben. ,,Alleen als we toevallig iemand veel te snel zien fietsen of als een opgevoerde fiets betrokken is bij een ongeval, controleren we de gegevens.’’

Confrontaties met auto’s

De officiële speed pedelecs mogen binnen de bebouwde kom niet op het fietspad. Maar zeker op brede wegen in de bebouwde kom leidt het tot confrontaties met automobilisten, die toch vaak 55 tot 60 per uur rijden.

De speed pedelec kan echt niet harder dan 45 en gaat in praktijk vaak iets zachter dan 40. Dat leidt tot irritaties onder automobilisten; veel speed pedelec-gebruikers beklagen zich over toeterende of afsnijdende automobilisten. Maar een speed pedelec met brommerkenteken op het fietspad levert juist weer ergernis op bij andere fietsers. Er zijn voorbeelden van speed pedelecs die fikse boetes van de politie kregen omdat ze op het fietspad reden.

Een oplossing die veel speed pedeleccers kiezen, is om dan het gele brommerkenteken er maar af te slopen. Dan valt de fiets veel minder op voor de politie en kan je ongestoord op de fietspaden fietsen. Er zijn ook elektrische fietsen op de markt die meteen na aanschaf al harder dan 25 kunnen. Met één druk op de knop is de begrenzing dan weer op 25 kilometer te zetten, zodat de politie niets hoeft te merken.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.