Pitchwedstrijd moet 'anderhalve-meter-toerisme' in Drenthe, Friesland en Groningen een impuls geven

De stad Groningen. Foto: Deon Prins

De Noordelijke ondernemersverenigingen, marketingorganisaties en NDC mediagroep hebben een pitchwedstrijd uitgeschreven om het zogeheten anderhalve-meter-toerisme een impuls te geven.

De initiatiefnemers willen de toeristensector stimuleren met creatieve en innovatieve oplossingen te komen voor het ontvangen van gasten binnen de 1,5 meter restrictie. Ideeën worden beoordeeld op originaliteit, haalbaarheid en schaalbaarheid.

Economisch belang voor dit landsdeel

Volgens de initiatiefnemers moet de sector vanwege het economische belang voor dit landsdeel - het toerisme (inclusief horeca) biedt werk aan 25.000 Friezen,15.000 Drenten en 18.000 Groningers - snel geholpen worden. De coronacrisis heeft namelijk grote impact op de sector.

Zo vrezen zes op de tien Drentse ondernemers een faillissement, geeft ruim vier vijfde van de Friese ondernemers aan dat ze hard zijn geraakt en verwacht 75 procent van de Groningse ondernemers de komende periode helemaal geen omzet meer te behalen uit de bestaande activiteiten.

,,We moeten zorgen dat we de toeristen uit eigen land en onze buurlanden, die we nu mislopen, straks weer zo snel mogelijk kunnen terugwinnen”, zegt voorzitter Sieger Dijkstra van VNO-NCW Noord.

,,Daarom schrijven we deze winactie uit en de winnaar met het beste plan voor het anderhalve-meter-toerisme mag zijn of haar idee uitvoeren met hulp van de specialisten uit onze organisaties”.

Ideeën voor 17 april opsturen

Ideeën kunnen tot 17 april op maximaal één A4-tje worden opgestuurd naar ideeen@vnoncw-mkbnoord.nl . Het winnende idee wordt gepubliceerd in Dagblad van het Noorden, Friesch Dagblad en de Leeuwarder Courant.

menu